Jak integracje z giełdami ładunków rewolucjonizują branżę transportową?

integracje z giełdami ładunków
Inelo Inelo
Blog

Integracja w logistyce jest jednym z fundamentów sprawnego zarządzania łańcuchem dostaw. Efektywnie połączone nowoczesne technologie w transporcie mogą pomagać w eliminowaniu opóźnień, podejmowaniu szybkich i trafnych decyzji, a także w optymalnym planowaniu tras i ograniczaniu pustych przebiegów. Usprawnienie procesów logistycznych można osiągnąć również poprzez integrację giełdy ładunków z innymi narzędziami.

Czym w praktyce jest giełda ładunków i z jakimi technologiami można ją zintegrować? Jakie korzyści mogą przynieść tego typu integracje oraz jakich wyzwań należy spodziewać się podczas ich wdrażania? Zapraszamy do artykułu!

Co to jest giełda ładunków i jak działa?

Giełda ładunków to jedno z najpopularniejszych narzędzi używanych przez spedytorów. Jest to internetowa platforma, której używają przewoźnicy oraz zleceniodawcy. Korzystanie z giełdy ładunków pozwala na usprawnienie procesów logistycznych i niesie za sobą szereg korzyści, na czele z przyspieszeniem zawierania transakcji, ułatwieniem komunikacji, czy możliwością porównania ofert pasujących do wprowadzonych kryteriów.

Zarówno właściciele firm transportowych, jak i ich potencjalni klienci mogą w prosty sposób zamieszczać swoje oferty w giełdach ładunków. Przewoźnicy zgłaszają dostępność pojazdów ciężarowych w określonych lokalizacjach, z kolei zleceniodawcy publikują oferty z informacjami o ładunkach, określając np. rodzaj i ilość towaru, trasę przejazdu i termin.

Jak wyszukiwać zlecenia poprzez giełdę ładunków?

  • zdefiniuj region, którym jesteś zainteresowany;
  • określ typ swojego pojazdu;
  • wskaż ładowność pojazdu;

Po wprowadzeniu tych danych giełda ładunków filtruje oferty, dostosowując je do określonych przez użytkownika parametrów. Dużą zaletą tego typu platform jest też możliwość szybkiej komunikacji, na przykład za pomocą wbudowanego chatu. Ponadto udostępniane są także dane kontaktowe potencjalnych klientów, takie jak adres e-mail czy numer telefonu.

Dzięki giełdom ładunków przewoźnicy mogą skuteczniej wykorzystać potencjał swoich pojazdów, a firmy zyskują dostęp do szerokiej bazy dostępnych przewoźników, co pozwala na wybór najlepszej dostępnej oferty oraz ograniczenie kosztów.

Korzyści z integracji z giełdami ładunków dla firm transportowych

Dla wielu przedsiębiorstw, które nie opierają swojej działalności na stałych kontraktach, giełda ładunków jest głównym źródłem zdobywania większości frachtów. Optymalizacja transportu i utrzymanie ciągłej aktywności pojazdów to kluczowe zalety dla takich firm.

Istotną rolę odgrywa tutaj strategiczne planowanie tras, które pozwala na zwiększanie efektywności operacyjnej. W tym aspekcie giełdy transportowe są przydatne dzięki udostępnianiu informacji o ładunkach oraz lokalizacjach potencjalnych zleceń, co w praktyce sprawia, że pojazdy pokonują krótsze odległości, zmniejsza się czas przejazdu oraz koszty związane z pustymi przebiegami. W rezultacie ma miejsce realne usprawnienie procesów logistycznych, a firmy nie tylko oszczędzają, ale również przyczyniają się do redukcji emisji spalin, co pozytywnie wpływa na aspekty środowiskowe.

Jakie technologie stoją za integracjami z giełdami ładunków?

Innowacje w branży transportowej, takie jak systemy TMS czy telematyka, to obecnie jedne z najlepszych sposobów zwiększania efektywności operacyjnej oraz przewagi nad konkurencją. Skutecznym podejściem jest integrowanie poszczególnych rozwiązań.

Warto wiedzieć, że również giełda ładunków może zostać zintegrowana z innymi narzędziami. Można połączyć ją z systemami TMS oraz telematyką za pośrednictwem API, czyli poprzez tzw. interfejs programowania aplikacji. I chociaż brzmi to w skomplikowany sposób, odbiorca końcowy, czyli w tym przypadku przewoźnik lub zleceniodawca, nie musi być obeznany z technikaliami – wszystko sprowadza się zazwyczaj do podania danych dostępowych do API w kolejnej aplikacji. Cały proces został przemyślany tak, aby przebiegał prosty sposób i nie wymagał od użytkownika biegłości informatycznej.

W wyniku integracji giełda ładunków uzyskuje dostęp między innymi do danych o lokalizacji pojazdów. Informacje te są widoczne dla zleceniodawcy, co stanowi element tzw. Real Time Visibility, czyli możliwości monitorowania i śledzenia zdarzeń, danych lub informacji w czasie rzeczywistym – na przykład dotyczących pojazdów i ładunków podczas realizowania zleceń transportowych.

Kolejnym ważnym przykładem jest integracja z systemami TMS, które pobierają listy ładunków z giełd, prezentując je bezpośrednio w interfejsie spedytorów. W ten sposób nawet zaawansowane technologie stają się dla użytkowników finalnych bardziej dostępne i użyteczne.

Przykłady skutecznych integracji z giełdami ładunków

Pierwszym, popularnym przykładem integracji, jest połączenie giełdy ładunków z systemami telematycznymi. Jedną z częstych potrzeb zleceniodawców jest możliwość samodzielnego, szybkiego  monitorowania pozycji pojazdu w czasie rzeczywistym, bez konieczności kontaktowania się w tym celu z przewoźnikiem. Dzięki zastosowaniu takiej integracji, systemy telematyczne na bieżąco przesyłają informacje lokalizacyjne do giełdy ładunków oraz odbiorcy. Wybierając nowoczesne technologie w transporcie, takie jak na przykład telematyka, warto postawić na rozwiązania z szerokimi możliwościami w zakresie integracji z poszczególnymi platformami giełdowymi, co umożliwia dostarczanie usług dla większej liczby zleceniodawców.

Jeszcze bardziej rozszerzona jest integracja z narzędziami TMS. Potrafią one importować zlecenia bezpośrednio z giełd transportowych, znacznie przyspieszając pracę spedytorów. Po uzgodnieniu szczegółów zlecenia, spedytor nie musi już ręcznie przenosić danych do systemu. Integracja skutkuje usprawnieniem procesów logistycznych i spedycyjnych oraz oszczędnością cennych minut pracy. Przykładem narzędzia w zaawansowany sposób wykorzystującego integracje z giełdami transportowymi jest Nawigator TMS, czyli popularny system dedykowany dla transportu całopojazdowego, drobnicowego, a także dla spedycji oraz branży Utiliti.

Wyzwania i rozwiązania w integracji z giełdami ładunków

Użytkownicy giełdy ładunków nie mają problemu z brakiem ofert – wręcz przeciwnie, jest ich bardzo dużo, a głównym wyzwaniem jest skuteczne filtrowanie i odnajdywanie atrakcyjnych zleceń. Mimo znaczącej liczby potencjalnych kontrahentów, zdobycie atrakcyjnego zlecenia wymaga monitorowania giełdy ładunków i przeprowadzenia szeregu rozmów i negocjacji.

Znalezienie interesującej oferty to jednak nie wszystko. Istotnym aspektem jest również weryfikacja potencjalnych zleceniodawców pod kątem dotychczasowych opinii oraz ich wypłacalności, gdyż nawet najkorzystniejsza oferta może skończyć się opóźnieniami lub nawet brakiem zapłaty za wykonaną usługę. Duże wsparcie daje tutaj integracja giełdy ładunków z systemami TMS, której efektem jest nie tylko optymalizacja transportu, ale także możliwość filtrowania ofert bezpośrednio w ramach jednego interfejsu, co eliminuje konieczność manualnego przeszukiwania giełdy.

Co więcej, TMS pozwala na oznaczanie niesolidnych klientów, umożliwiając uniknięcie przyjmowania kolejnych zleceń, które finalnie mogłyby na przykład wymagać wdrożenia uciążliwej procedury windykacyjnej. Dokładnie takie możliwości dają moduły wspomnianego wcześniej systemu TMS Nawigator. Wprowadzenie tego typu integracji stanowi zatem nie tylko oszczędność czasu, ale również skuteczne narzędzie do ograniczania ryzyka finansowego.

Wraz z rozwojem technologii i rosnącą konkurencyjnością w branży TSL, integracje w logistyce stają się nieodzownym elementem strategii firm transportowych, umożliwiając skuteczną adaptację do aktualnych realiów rynkowych. Dla przewoźników oznacza to skrócenie czasu poszukiwań atrakcyjnych ofert oraz minimalizację ryzyka związanego z niewypłacalnymi klientami. Z kolei dla zleceniodawców integracje te zapewniają szybki dostęp do informacji o lokalizacji pojazdu i postępie przewozu, co pozwala na lepszą kontrolę łańcucha dostaw.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta