Digitalizacja i automatyzacja w transporcie drogowym 2023: najnowsze trendy i rozwiązania

digitalizacja w transporcie drogowym
Inelo Inelo
Blog

Wraz z rozwojem Internetu Rzeczy, sztucznej inteligencji (AI) oraz rozwiązań dotyczących przetwarzania i zarządzania danymi za pomocą chmury obliczeniowej, możliwości w zakresie digitalizacji i automatyzacji transportu stale rosną. W artykule omówimy trendy w transporcie drogowym, które będą miały największy wpływ na branżę w 2023 roku, przyjrzymy się także znanym i coraz szerzej wykorzystywanym rozwiązaniom, takim jak telematyka, ETA – estimated time of arrival, platformy cyfrowe dla przewoźników czy narzędzia TMS (Transport Management System), które pozwalają na kompleksowe zarządzanie procesami transportowymi.

Przeanalizujemy również korzyści z digitalizacji transportu oraz wyzwania, które trzeba pokonać, aby w pełni wykorzystać potencjał tych technologii. Zapraszamy do lektury!

Digitalizacja i automatyzacja w transporcie drogowym: co to oznacza?

Digitalizacja transportu drogowego oznacza wykorzystanie nowoczesnych technologii do zbierania, przetwarzania i udostępniania danych związanych z realizacją zleceń transportowych. W praktyce są to na przykład aktualne dane o przewożonych ładunkach, wykorzystywanym pojeździe, trasie, czasie pracy kierowcy, a także podejmowanych czynnościach służbowych. Automatyzacja to natomiast wykorzystanie narzędzi umożliwiających wyeliminowanie lub maksymalne ograniczenie udziału człowieka w poszczególnych procesach, co korzystnie wpływa na jakość usług oraz znacząco zmniejsza ryzyko błędów ludzkich.

Digitalizacja i automatyzacja transportu to złożone procesy, jednak korzyści, które przynoszą, są ogromne. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na szybki, bezpieczny i efektywny transport, stanowią jeden z kluczowych czynników w zwiększaniu konkurencyjności na rynku.

Najnowsze trendy w digitalizacji i automatyzacji w transporcie drogowym

Aktualne trendy w digitalizacji transportu obejmują między innymi szeroko pojętą informatyzację procesów oraz optymalizację sieci transportowych. Obserwujemy stały wzrost popularności platform cyfrowych dla przewoźników, coraz większe zainteresowanie wzbudza także użycie AI w procesach transportowych oraz data miningu w logistyce.

Niezmiennie ogromną rolę odgrywa telematyka oraz systemy TMS. Telematyka jest zestawem narzędzi, które pozwalają na gromadzenie i analizę danych dotyczących pojazdów, co przekłada się pozytywnie na efektywność zarządzania flotą oraz umożliwia śledzenie pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki rozwiązaniom telematycznym, takim jak Gbox Assist, przewoźnicy mogą monitorować najważniejsze parametry – na przykład zużycie paliwa oraz kontrolować czas pracy kierowcy. Mówiąc o nowościach, warto wspomnieć także o ETA, czyli szacowanym czasie dojazdu do miejsca docelowego. Zaawansowanym przykładem tej technologii jest ETA Smart – funkcjonalność Gbox, która nie tylko precyzyjnie szacuje czas dojazdu kierowcy, ale także uwzględnia czas pracy oraz bierze pod uwagę wymagane przepisami odpoczynki.

Systemy TMS to natomiast narzędzia umożliwiające między innymi automatyzację procesów logistycznych – np. planowania i organizacji transportu, przydzielania i monitorowania zleceń oraz zarządzania dokumentacją. Oprogramowanie, takie jak fireTMS oferuje szereg nowoczesnych możliwości dla spedycji, logistyki i księgowości, a także funkcjonalności, które poprawiają i przyspieszają kontakt z kierowcą.

Korzyści wprowadzenia nowoczesnych technologii w transporcie drogowym

Wprowadzenie nowoczesnych technologii w transporcie drogowym przynosi wiele korzyści, zarówno dla przewoźników, jak i ich klientów. Dzięki tym innowacjom firmy transportowe mogą zwiększyć liczbę dostaw, jednocześnie unikając podnoszenia kosztów. Automatyzacja i digitalizacja transportu drogowego pozwala na przyspieszenie czasu realizacji zleceń oraz zwiększenie kontroli nad ładunkami. W praktyce korzyści wynikające z implementowania nowoczesnych technologii w transporcie drogowym są nieocenione, a ich wykorzystanie stało się wręcz niezbędne dla zachowania wysokiego poziomu usług i konkurencyjności na rynku.

Nowoczesne technologie w transporcie to także sposób na wyzwania, które od lat stanowią nierozwiązany problem w branży – na przykład brak kierowców zawodowych lub rosnące koszty. Digitalizacja i automatyzacja przyczynia się do zwiększenia wydajności pracy kierowców oraz floty (między innymi dzięki ograniczaniu pustych przebiegów).

Jak wskazują najnowsze publikacje, takie jak raport Branżometr Inelo 2023, polscy przewoźnicy doskonale zdają sobie sprawę, jak ważna jest digitalizacja i automatyzacja transportu. Jak wynika z danych, 8 na 10 respondentów potwierdza, że korzysta z nowoczesnych, cyfrowych rozwiązań. Prawie 70% badanych używa w swoich firmach narzędzi GPS, ponad 60% korzysta z giełd transportowych, a 44% – z oprogramowania TMS. Z raportu wynika również, że coraz więcej firm decyduje się na przetwarzanie oraz przechowywanie danych w formie cyfrowej.

Platformy cyfrowe dla małych przewoźników: szansa na sukces w branży

W czasach szybkiego rozwoju technologicznego i postępującej digitalizacji coraz więcej branż korzysta z platformowych rozwiązań, które ułatwiają bardziej efektywną wymianę informacji oraz świadczenie usług. Branża transportowa również nie pozostaje w tyle i w coraz szerszym zakresie zaczyna korzystać z platform cyfrowych dla przewoźników, na których można zamieszczać oraz wyszukiwać oferty transportowe. Jakie są ich główne funkcje i zalety?

  • łatwe wyszukiwanie i porównywanie ofert: platformy cyfrowe umożliwiają potencjalnym klientom łatwiejsze znalezienie dostępnych opcji transportowych oraz porównanie cen i usług oferowanych przez różnych przewoźników,
  • zautomatyzowany proces zamawiania usług transportowych,
  • możliwość śledzenia postępu realizacji zlecenia,
  • uproszczone zarządzanie dokumentacją, taką jak faktury, potwierdzenia odbioru i dokumenty celne,
  • oceny i opinie: platformy cyfrowe umożliwiają klientom wystawianie ocen i opinii, co pomaga innym klientom w wyborze odpowiedniego usługodawcy.

Platformy cyfrowe dla przewoźników są szczególnie istotnym udogodnieniem dla małych i średnich firm, które mogą w ten sposób nawiązać efektywną konkurencję z większymi, bardziej zaawansowanymi technologicznie przedsiębiorstwami.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta