Pobierz najnowszy numer kwartalnika i dowiedz się więcej o pakiecie mobilności 2022

kwartalnik grupy inelo
2022-03-28 11:24
Inelo Inelo
Aktualności

Przygotowując kolejne wydanie kwartalnika nikt z nas nie przypuszczał, że Rosja rozpocznie bezprecedensowy atak na Ukrainę i próbę jej destabilizacji. Łącząc się ze wszystkimi obywatelami Ukrainy, pragniemy przekazać wyrazy wsparcia naszym klientom, partnerom, współpracownikom i ich rodzinom oraz osobom z bliskiego otoczenia. W tych trudnych chwilach bądźmy solidarni z Ukrainą i nie pozostawajmy obojętni na to, co dzieje się tuż obok nas. Warto również, aby każdy przedsiębiorca zadbał o bezpieczeństwo swoich kierowców.

Co dla polskich przewoźników oznacza wojna na Ukrainie?

Jednak już teraz wiele osób zadaje sobie pytanie – co jednak dla polskich przewoźników i dla nas wszystkich oznacza wojna na Ukrainie? Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż według szacunków w polskich firmach realizujących transport międzynarodowy pracuje nawet 150 tys. obywateli z Ukrainy, co stanowiłoby połowę tej grupy zawodowej. Od momentu wybuchu wojny, część tych kierowców wraca lub zostaje na Ukrainie, żeby bronić ojczyzny. Tym samym wydaje się, że transport stoi przed jeszcze większym problemem deficytu kierowców, niż do tej pory. Równocześnie do odwołania nie będą realizowane przewozy zarówno do i z Ukrainy, a także przez jej terytorium. Do tego należy również dodać odcięcie od wschodnich rynków, a także nakładane sankcje na Rosję, które zapewne wpłyną na przepływ towarów między naszymi krajami. Wszystko to oznacza dla przewoźników dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności. Jak każda wojna, i  ta odbije się na wielu gałęziach i nie ominie transportu. Pamiętajmy, że transport nigdy nie upadnie, ponieważ przewóz towarów musi być realizowany, jednak musimy być gotowi, że ceny transportu, a co za tym idzie towarów, będą rosnąć.

Pakiet mobilności z Grupą Inelo

Wielokrotnie podkreślaliśmy, że branża transportowa nie lubi spokoju, a firmy transportowe muszą przystosowywać się do ciągle zmieniającego się środowiska. I tak 2 lutego bieżącego roku zaczął obowiązywać unijny pakiet mobilności, a w życie weszły olbrzymie zmiany w wynagrodzeniach kierowców ciężarówek. Zespół Grupy Inelo dołożył wszelkich starań, aby przygotować branżę TSL na największą rewolucję od lat, którą wprowadziły kolejne zapisy pakietu mobilności. Proponujemy rozwiązania uwzględniające najnowsze zmiany prawne, a także nieustannie dzielimy się z Wami niezbędną wiedzą, którą nasi eksperci przekazują w licznych webinarach, a także przygotowując materiały w postaci ebooka i podcastów.

IMI – nowe zgłoszenie delegowania kierowcy

Właśnie  na pakiecie mobilności w najnowszym wydaniu kwartalnika skupili się nasi eksperci. W artykule numeru, Bartłomiej Zgudziak, ekspert ds. Analiz i Rozliczeń, a także członek Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców powołanej przez Dyrekcję Generalną Komisji ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE), krok po kroku opisuje, jak dokonać zgłoszenie delegowania kierowcy. Przypominamy, że od 02.02.2022 roku przewoźnicy drogowi wykonujący międzynarodowy transport, taki jak kabotaż i cross-trade, zobowiązani są do złożenia deklaracji delegowania do państwa przyjmującego za pomocą nowej publicznej platformy przygotowanej przez Komisję Europejską. Platforma połączona jest z systemem IMI, którego celem jest wymiana informacji na rynku wewnętrznym pomiędzy organami publicznymi państw członkowskich.

Przewozy podlegające pod delegowanie

Przepisy pakietu mobilności wprowadzają szereg zmian w wielu aspektach dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze transportowym. Są one rozłożone w czasie i często powiązane z koniecznością dostosowania wielu uregulowań krajowych do zmieniających się przepisów wspólnotowych. Obecnie firmy transportowe borykają się z prawidłową interpretacją przepisów, które dotyczą konieczności rozliczania tzw. płacy sektorowej. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie rozwiewa Ireneusz Czulak, ekspert ds. Analiz i Rozliczeń, w swoim artykule „Przewozy podlegające pod delegowanie związane z koniecznością rozliczenia płac sektorowych”.

Jak nie otworzyć puszki Pandory?

Odbiegając od pakietu mobilności, zachęcamy do lektury artykułu „W Nowy Rok z lekką nogą”. 2022 rok nie zapomniał również o kierowcach zawodowych i już od pierwszych dni stycznia otworzył bardzo szeroko oczy wszystkich truckerów. Wszystko na skutek nowelizacji rozporządzenia w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów, a także nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Na pytanie, jak nie otworzyć puszki Pandory, odpowiada Jakub Ordon, ekspert w zakresie ITD i PIP.

Pakiet mobilności 2022 – jak podejmować korzystne decyzje

Na sam koniec odsyłamy do wspólnego artykułu Tomasza Czyża, eksperta technologicznego branży TSL, i Mirosława Tiraka, kierownika działu wdrożeń GBox. Wspólnie opisują pomocne narzędzie, ułatwiające strategiczne decyzje, które w kontekście wchodzącego w życie pakietu mobilności bywają coraz trudniejsze do podjęcia.

Najnowszy numer kwartalnika Czas na transport dostępny jest wyłącznie dla czytelników newslettera Inelo. Aby otrzymać dostęp do kwartalnika w wersji elektronicznej i unikalnych treści oraz porad, należy zostać naszym subskrybentem.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta