Komisja Europejska, poprzez Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu, wydała ważne zalecenia dotyczące zbliżającej się obowiązkowej daty wymiany tachografów w pojazdach wykorzystywanych do przewozów na terenie innych krajów członkowskich.
Komisja Europejska w oficjalnym piśmie przypomina o datach granicznych wymiany tachografów:
- do 31 grudnia 2024 r. w przypadku pojazdów wyposażonych w tachograf analogowy lub tachograf 1. generacji (sprzed czerwca 2019 roku);
- do 18 sierpnia 2025 r. dla pojazdów wyposażonych tachografy inteligentne w wersji pierwszej (montowane od czerwca 2019 do sierpnia 2023 roku).
W dokumencie wskazano, że wymianę tachografu można połączyć z wizytą w warsztacie na tzw. kalibrację tachografu, która jest obowiązkowa raz na co najmniej dwa lata. Komisja zachęca państwa członkowskie do intensyfikacji działań informacyjnych i wsparcia dla warsztatów oraz przedsiębiorców, aby uniknąć blokady wykonywania przewozów w 2025 roku. Podkreślono, że obecnie najnowsze tachografy są szeroko dostępne, a zwlekanie z wymianą na ostatnią chwilę może się skończyć brakiem miejsc w warsztatach tachografów.
Pełna treść informacji znajduje się tutaj >>> (oryginał w j. angielskim)
Podobny apel został opublikowany na stronie GITD: https://www.gov.pl/web/gitd/inspekcja-zwieksza-liczbe-kontroli-przewoznikow-spoza-ue. Polska inspekcja przypomina przewoźnikom, że czas na wymianę tachografów się kurczy i wskazuje konsekwencje, z jakimi muszą się liczyć w razie nie podjęcia odpowiednich działań, a także wyjaśnia wątpliwości dotyczące wymiany tych urządzeń w przypadku przewozów realizowanych w Polsce oraz krajach trzecich, bez przekraczania granic innych państw członkowskich.
Konsekwencje braku wymiany tachografów
Brak wymiany uniemożliwi dalsze świadczenie międzynarodowych przewozów drogowych, a nieprzestrzeganie tego obowiązku będzie wiązało się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
Kto musi wymienić tachograf?
Tachografy należy wymienić w pojazdach wykorzystywanych w międzynarodowych przewozach drogowych (z przekraczaniem granic innych krajów UE), zgodnie z harmonogramem podanym powyżej. Wymiana tachografów nie jest konieczna wyłącznie, jeśli pojazd będzie użytkowany do przewozów krajowych bądź międzynarodowych bez przekraczania granic innych państw członkowskich (np. Polska – Ukraina).