E-TOLL – poznaj następcę systemu viaTOLL

rozliczanie opłat w systemie viatoll
2021-09-27 07:56
Inelo Inelo

Blog

Październik przywita kierowców zawodowych nowym systemem poboru opłat – e-TOLL. Jest on następcą dotychczasowego rozwiązania viaToll, które zastąpi tuż po wakacjach. System w trybie pilotażowym już działa i obecnie jest dostępny równolegle z dotychczasowym sposobem rozliczeń. Poznaj bliżej system e-TOLL

Różnice między systemem poboru opłat e-TOLL a viaTOLL

Dotychczas wjazd na płatne odcinki dróg i autostrad zarządzanych przez GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) pojazdami o masie powyżej 3.5 tony rozliczany był za pomocą rozwiązania automatycznie naliczającego opłaty drogowe po przejechaniu przez bramownicę. Kierowca, który chciał uniknąć każdorazowej opłaty przy wjeździe na płatny odcinek drogi i skorzystać z przejazdu automatycznie zliczającego opłaty, musiał zainstalować specjalny odbiornik viaToll. Każdy przejazd przez bramkę był zliczany, a opłaty drogowe sumowane. Od 1 października krajowy system viaTOLL  zostanie zastąpiony nowym, opartym o technologię GPS  systemem e-TOLL.

Okres pilotażowy systemu e-TOLL

W połowie czerwca br. pilotażowo uruchomiono system e-TOLLl, do premiery którego przygotowywano się od wielu miesięcy.  Nowy system działa równolegle z systemem viaToll, i tak będzie aż do 30 września. Dlatego kierowcy, którzy poruszają się pojazdami pozbawionymi urządzeń obsługujący nowy system, mają jeszcze trochę czasu na doposażenie ich w nowe urządzenie. 1 października system viaToll zostanie wyłączony z użytku, a jedynym sposobem na zautomatyzowanie rozliczeń drogowych będzie doposażenie pojazdu w niezbędne urządzenie dostępowe do systemu e-TOLL.

E-TOLL przyspieszy czas podróży

e-toll, viatoll, rozliczanie opłat w systemie e-toll

System e-TOLL wprowadza wiele ułatwień i generalnie ma za zadanie uprościć dostęp do systemu poboru opłat oraz przyspieszyć czas podróży podczas korzystania z odcinków płatnych dróg zarządzanych przez GDDKiA. Przede wszystkim dzięki zastąpieniu systemu viaTOLL, przestaną być potrzebne bramki, a to powinno to korzystnie wpłynąć na krótszy czas przejazdu. System e-TOLL, w odróżnieniu od viaTOLL, korzysta z technologii monitorowania pojazdów opartej o GPS, który na bieżąco przekazuje informacje o położeniu i zestawia je z obowiązującą stawką za przejazd. Nie skanuje pojazdu wyłącznie w chwili wjazdu i wyjazdu z drogi płatnej.. Technologia ta pozwoliła wykluczyć bramki, przez co pozytywnie wpłynęła na płynność ruchu na odcinkach płatnych.

Trzy metody dostępu do systemu e-TOLL

Niestety, właściciele firm transportowych muszą zmodernizować urządzenia niezbędne do automatyzacji rozliczeń drogowych, aby były zgodne z nowym systemem. Do dyspozycji są trzy metody dostępu do systemu E-Toll – za pomocą smartfona z zainstalowaną aplikacją E-Toll; za pomocą przenośnego urządzenia pokładowego OBU (z ang. On Board Unit) wczepianego do złącza diagnostycznego OBD; oraz przy użyciu dedykowanego systemu lokalizacji ZSL (zewnętrzy system lokalizacji) współpracującego z komputerem pokładowym oraz tachografem.

Jak przystąpić do nowego systemu e-TOLL i rozliczać opłaty drogowe?

Przystąpienie do e-Toll nie wymaga niczego więcej, niż rejestracji na stronie etoll.gov.pl, na której wystarczy założyć Internetowe Konto Klienta. Oczywiście istnieje możliwość osobistego stawienia się w Miejscach Obsługi Klienta i załatwienia formalności w tradycyjny sposób. Nie jest to jednak konieczne.

Rozliczanie opłat w systemie e-TOLL

  • Prepaid, a więc przedpłata, którą wnosimy w postaci doładowania konta, którego można dokonać z poziomu mobilnej aplikacji. Przyjmowane są płatności za pomocą szybkich przelewów, kart płatniczych, a także używając płatności BLIK.
  • Postpaid, czyli przy użyciu konta rozliczeniowego z płatnościami okresowymi. W przypadku tego drugiego, należy mieć na uwadze, że możemy zostać poproszeni o zabezpieczenie w postaci wpłaty pieniężnej, gwarancji bankowej bądź poręczenia.

To już ostatni moment! Nowy system poboru opłat e-TOLL zastępuje od października viaTOLL.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta

    (22) 113 40 60