Łagodniejsze podejście w sprawie karania w związku z brakiem opłat w e-TOLL

systemy poboru opłat drogowych, systemy poboru opłat w Europie
2021-10-04 13:42
Inelo Inelo

Aktualności

Krajowa Administracja Skarbowa podjęła decyzję o zmianie tymczasowego sposobu karania przewoźników w początkowym okresie działania systemu e-TOLL. Jest to efekt m.in. interwencji Adama Abramowicza, Rzecznika MŚP, który zwrócił się do KAS o możliwość przedłużenia okresu przejściowego w działaniach systemu viaTOLL oraz e-TOLL.

Przypominamy, że zakończył się 3-miesięczny okres przejściowy trwający od dnia uruchomienia systemu e-TOLL (tj. 24 czerwca) do 30 września br. Tym samym od 1 października jedynym działającym systemem jest e-TOLL. Adam Abramowicz w swoim piśmie proponował przedłużenie dotychczasowego okresu przejściowego lub odstąpienie od karania, w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, tych przewoźników, którzy nie zdążyli zarejestrować się lub z przyczyn technicznych nie mogli z niego skorzystać

Do prośby rzecznika odniosła się  Sekretarz Stanu Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska, która poinformowała, że „kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, które od 1 października będą przeprowadzane przez Inspektorów GITD oraz Służbę Celno-Skarbową będę odbywać się w oparciu przede wszystkim o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu”.

Brak kar wcale nie taki całkowity

Należy jednak zauważyć, że w przesłanym piśmie nie określono, co oznacza tzw. początkowy okres. Ponadto, aby uniknąć ewentualnej kary, niezbędna jest rejestracja firmy w systemie e-TOLL. Tylko wówczas, jeżeli opłata z jakiegoś powodu nie została uiszczona, funkcjonariusze GITD lub KAS mają możliwość skorzystania z prawa do „odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej”. Pamiętajmy również, że na drogach pojawiły się pojazdy do automatycznej kontroli, które wykorzystują zamontowane na pokładzie kamery – w takim wypadku trudno stwierdzić, jaka będzie decyzja w sprawie nałożenia kary, tym bardziej że każdy przypadek ma być rozpatrywany przez kontrolujących indywidualnie.

E-TOLL w razie awarii urządzenia

Na koniec warto przypomnieć, że od 23 września wprowadzone zostało  specjalne zgłoszenie, które w razie pojawienia się awarii w trakcie poruszania się po drodze płatnej pozwala na kontynuowanie przejazdu. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Wykonywanie przewozów w e-TOLL w razie awarii urządzenia.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta

    (22) 113 40 60