Zmiany stawek dla kierowców międzynarodowych w 2024 roku

wynagrodzenie kierowcy międzynarodowego
Inelo Inelo
Blog

Jak w ostatnim czasie zmieniały się stawki dla kierowców międzynarodowych? W jaki sposób rozliczać płacę kierowcy międzynarodowego zgodnie z najnowszymi przepisami? Co stanowi podstawę wynagrodzenia? O tym wszystkim przeczytasz poniżej – zapraszamy!

Jak wygląda aktualna struktura płacy dla kierowcy międzynarodowego?

Niezależnie od rodzaju wykonywanych przewozów (transport krajowy lub międzynarodowy), aktualna struktura wynagrodzeń kierowców uwzględnia dokładnie te same zmienne składniki wynagrodzenia, które zostały określone w polskim prawie, a zatem:

Rozwiązaniem, które najczęściej stosuje się podczas rozliczania kierowców międzynarodowych, jest zryczałtowana struktura zmiennych składników płacowych. Co to oznacza w praktyce? Kierowca co miesiąc otrzymuje stałą kwotę ryczałtu, a następnie rozlicza ją z kwotą, którą faktycznie wypracował w danym okresie.

Co jeszcze składa się na zarobki kierowców w transporcie międzynarodowym? Obowiązują dodatki za pracę zagraniczną w wysokości zgodnej ze składnikami obowiązującymi w krajach, do których kierowca został delegowany. Kwota wyrównania wynika z dopłaty do stawki obowiązującej w każdym państwie wraz z ewentualnymi dodatkami. Przy ustalaniu tego wyrównania uwzględnia się wynagrodzenie za tą samą godzinę pracy według stawki wynikającej z umowy. Z tego powodu ewentualna dopłata w poszczególnych krajach UE może być wykazana w kwocie mniejszej, niż wynika to z iloczynu godzin pracy i stawki obowiązującej za granicą, lub nawet nie występować wcale, gdy stawka sektorowa w państwie przyjmującym jest niższa niż ta wynikająca z umowy w Polsce.

Jaka jest stawka dla kierowcy międzynarodowego w 2024 roku?

W temacie stawek dla kierowców międzynarodowych warto ze szczególną uwagą poruszyć dwie kwestie – przeciętne prognozowane wynagrodzenie kierowców oraz stawki wynagrodzenia minimalnego. Powodem wyraźnego wzrostu tych wskaźników jest oczywiście wysoka inflacja. Jeśli chodzi o prognozowane wynagrodzenie, w stosunku do ubiegłego roku wzrosło ono o prawie 13% – aż do 7824 złotych brutto. Jest to czynnik odgrywający istotną rolę podczas rozliczania wynagrodzenia kierowców międzynarodowych – służy do ustalania podstawy oskładkowania.

Drugą kwestią jest oczywiście stawka wynagrodzenia minimalnego w 2024 roku. Wzrosła ona dwukrotnie:

  • 01.01.2024 roku – 4242 złotych brutto,
  • 01.07.2024 roku – 4300 złotych brutto.

Wysokość stawek dla kierowców międzynarodowych oprócz uwarunkowań rynkowych uzależniona jest również od wymogów dotyczących wyrównania do wynagrodzenia w innych krajach, w których kierowcy wykonują transport. Możemy tutaj zastosować następujący podział:

  • przewozy typu cross-trade i kabotaż – kierowców obowiązują przepisy o delegowaniu,
  • transport bilateralny – brak odgórnych wymogów w kwestii poziomu płac – w tym przypadku wynagrodzenie nie musi być wyrównane do płac zagranicznych, a stawki ustalane są w sposób rynkowy, z zachowaniem zgodności z przepisami krajowymi.

Warto dodać, że stawki pierwszej grupy, czyli objęte okresem delegowania kierowców są bezpośrednio związane z wynagrodzeniem, jakie obowiązuje w kraju, w którym wykonywany jest transport. Stawki te ulegają częstym podwyżkom, co jest szczególnie widoczne w ostatnich latach, w związku z wysoką inflacją.

Przykładowe rozliczenie płacy kierowcy międzynarodowego po zmianach


Poniżej przedstawiamy przykładowe rozliczenie kierowcy międzynarodowego, który wykonywał transport w Belgii, Francji i Niemczech.

raport płaca kierowcy międzynarodowego

Jaka jest podstawa kierowcy międzynarodowego w 2024?

Wynagrodzenie kierowców stale rośnie, a wysoka inflacja jest ważną, ale nie jedyną przyczyną takiego stanu rzeczy. Kolejnym istotnym czynnikiem jest niedobór kierowców, który od lat stanowi jedno największych wyzwań w branży.

Podstawowe wynagrodzenie kierowców międzynarodowych bardzo często jest określone stawką miesięczną, której wysokość jest zbliżona do obowiązujących w Polsce stawek minimalnych. Stawka ta jest jednak podnoszona do wysokości wynagrodzenia, które aktualnie obowiązuje w poszczególnych krajach. Taki system dotyczy kierowców międzynarodowych, którzy wykonują przewozy typu cross-trade i kabotaż.

Co w przypadku przewozów bilateralnych? Tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej – kierowcy zwykle zarabiają więcej niż minimalna polska stawka, a wynagrodzenie uzupełniane jest za pomocą różnego rodzaju premii. System premiowy jest wykorzystywany również przy rozliczaniu przewozów cross-trade i kabotaż – w sytuacji, gdy wynagrodzenie obowiązujące w poszczególnych krajach jest niższe niż to, które zostało umówione z kierowcą.

W praktyce firmy transportowe coraz częściej stosują systemy premiowe, będące wygodnym sposobem na spełnienie wymogów płacy sektorowej oraz rozliczenie umówionego wynagrodzenia kierowcy międzynarodowego.

Jak rozliczać diety zagraniczne kierowców w 2024?

Rozliczanie delegacji zagranicznej całkowicie zmieniło się 2 lutego 2022 roku, kiedy weszły w życie kolejne przepisy pakietu mobilności. Od tego dnia nie ma już możliwości rozliczania diet zagranicznych na wcześniejszych zasadach (poprzez wypłacanie zwrotu kosztów delegacji), a kierowca międzynarodowy zgodnie z najnowszymi zmianami w Ustawie o czasie pracy kierowcy nie przebawa w podróży służbowej.

W związku z tym sformułowania, takie jak „dieta zagraniczna” używane w powyższym kontekście są nieprawidłowe i mogą wprowadzać w błąd. Funkcjonują natomiast tzw. diety wirtualne, czyli ulgi używane do obliczania podstawy oskładkowania i opodatkowania (ZUS i PIT) wynagrodzenia kierowców międzynarodowych, które oblicza się na podstawie nowych zasad. Tzw. wirtualna dieta do celów pomniejszenia podstawy składek to 60 euro, a do pomniejszenia podstawy podatku – 20 euro za dzień pobytu za granicą. Należy podkreślić, że w stosunku do poprzedniego systemu obecna wysokość oskładkowania jest zdecydowanie większa.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne jest obniżana o wirtualne diety, ale w przypadku wyższych wynagrodzeń górną granicą staje się wysokość prognozowanego średniego wynagrodzenia. W 2024 roku jest to wspomniana wcześniej kwota – 7824 złotych brutto.

Naliczanie diet wirtualnych można skutecznie zautomatyzować korzystając z oprogramowania 4Trans, które w przejrzysty sposób wykazuje poszczególne kwoty – na przykład na podstawie danych wprowadzanych przez kierowcę do tachografu.

Jakie są stawki dla kierowcy międzynarodowego kat. C+E?

W Polsce nie ma odgórnie narzuconych stawek dla kierowców międzynarodowych z podziałem na poszczególne kategorie prawa jazdy. Przepisy wymagają jedynie wynagrodzenia minimalnego tak jak w pozostałych branżach oraz ewentualnych dopłat do płacy w innych krajach (w przypadku wykonywania przewozów typu cross-trade i kabotaż). Brak kierowców na rynku sprawił, że rzeczywiste wynagrodzenia są znacznie wyższe, niż wynika to z przepisów. W dużej mierze stawki kierowców wynikają z:

  • typu pojazdu, który prowadzi kierowca (bus, ciągnik siodłowy z naczepą i inne),
  • tras i krajów, w których kierowca realizuje zlecenia,
  • liczby dni w trasie,
  • ewentualnych dodatkowych zadań (między innymi działania związane z załadunkiem i rozładunkiem towaru),
  • rodzaju przewozu – np. autolaweta, przewóz materiałów niebezpiecznych – ADR, przewóz szybko psujących się produktów).

Jakie są wymagania i obowiązki kierowców międzynarodowych?

Podstawowe wymagania stawiane przed kierowcami międzynarodowymi obejmują przede wszystkim posiadanie odpowiednich kwalifikacji i uprawnień. Prawo jazdy kategorii B umożliwia prowadzenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, co pozwala na pracę jako kierowca busa. Osoby, które chcą prowadzić pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony, muszą natomiast uzyskać prawo jazdy kategorii C lub C+E.

Kierowca międzynarodowy jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i terminowego przewozu towarów, przestrzegania krajowych i międzynarodowych przepisów oraz realizacji transportu zgodnie z ustalonymi standardami firmy.

Jakie są prognozy dla przyszłości stawek kierowców międzynarodowych?

W najbliższych latach wynagrodzenia kierowców międzynarodowych prawdopodobnie nadal będą rosnąć. Jest to efektem zarówno istniejącej luki kadrowej w branży (wg różnych szacunków w Europie brakuje od 350 do nawet 430 tysięcy kierowców), jak i utrzymującej się wysokiej inflacji, która wpływa na dynamiczny wzrost płacy minimalnej.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta