Tachograf cyfrowy. Co to jest i jak go obsługiwać?

tachograf cyfrowy, obsługa tachografu cyfrowego
Inelo Inelo
Blog

Do  obowiązków firm działających na rynku transportu drogowego, należy m.in. konieczność stosowania pokładowych urządzeń rejestrujących, którymi są tachografy. Stosowanie tachografów cyfrowych to obowiązkowa procedura w krajach Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Montaż tachografów cyfrowych jest obowiązkowy w samochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do transportu towarów oraz zarejestrowanych po 1 maja 2006 r. Wprawdzie spotkać można jeszcze w użyciu tachografy starego typu, czyli analogowe, ale wymieniane są one na cyfrowe w starszych pojazdach po kolizji, wypadku lub po awarii  tachografu analogowego.

Czym jest tachograf cyfrowy?

Tachograf cyfrowy jest urządzeniem rejestrującym funkcjonowanie pojazdu. Rejestruje w funkcji czasu: przejechany przez pojazd dystans, chwilową prędkość czy aktywność kierowcy (czas jazdy, dyżuru lub odpoczynku).

Prostszy w obsłudze niż tachograf analogowy

Obsługa tachografu cyfrowego, w porównaniu ze starszymi urządzeniami analogowym, jest prostsza i wymaga mniej czynności. Tachografy analogowe zapisywały dane na kartonowych tarczach, a teraz wszystkie dane są rejestrowane na kartach chipowych.

Do korzystania z tachografu cyfrowego niezbędna jest karta kierowcy

Kierowca korzystający z tachografu cyfrowego musi też posiadać kartę kierowcy. Ubiegać się o nią może samodzielnie w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Przed uruchomieniem pojazdu, kartę kierowcy należy umieścić  w tachografie, w czytniku oznaczonym cyfrą 1 po lewej stronie urządzenia. Drugi czytnik z numerem 2 jest przeznaczony dla drugiego kierowcy. Z pamięci tachografu cyfrowego  należy też wybrać państwo, w którym  pojazd się znajduje. Kierowca musi też określić status swej aktywności i zadeklarować czy prowadzi pojazd, ma przy nim dyżur lub ma przerwę na odpoczynek. Na koniec dnia pracy, kartę trzeba bezwzględnie wyjąć z tachografu i zabrać ze sobą.

Tachograf jako obowiązkowy element wyposażenia samochodu ciężarowego

tachograf analogowy, obsługa tachografu cyfrowego

Obsługa tego cyfrowego urządzenia jest zadaniem kierowcy, który jeszcze musi mieć w samochodzie papier do wydrukowania danych z tachografu. Wydruku dokonać może tylko osoba upoważniona do kontroli drogowej. Dane z trasy przejazdu zapisywane są na karcie kierowcy oraz w pamięci tachografu cyfrowego. Dane te muszą być regularnie pobierane przez pracodawcę lub właściciela pojazdu w celu ich archiwizacji. Do korzystania z tachografu zobligowani są wszyscy kierowcy samochodów ciężarowych, a karta kierowcy jest dokumentem, którego posiadanie jest obowiązkowe bez względu na rodzaj tachografu.

Tachograf cyfrowy to urządzenie, z którym spotka się z pewnością każdy kierowca zawodowy, ale często zdarza się, że kierowca do obsługi tachografu nie jest przygotowany. To może  doprowadzić do kłopotliwych sytuacji  dla samego kierującego jak i dla przedsiębiorstwa transportowego czy spedytora.

Zainteresował cię temat? Sprawdź na czym polega i kiedy potrzebna jest legalizacja tachografu.

Obsługa tachografu cyfrowego

Obsługi tachografu cyfrowego nauczyć się można oczywiście samemu z instrukcji jego obsługi (mają jednak nawet po ponad 100 stron), przy pomocy starszych stażem kierowców lub na specjalistycznych (stacjonarnych lub zdalnych) kursach. Szkolenia z obsługi tachografu cyfrowego, powinni zresztą przejść, nie tylko nowi czy początkujący kierowcy, ale także przedsiębiorcy i osoby zarządzające transportem.

Szkolenia z obsługi tachografu cyfrowego

Sam program szkolenia obejmuje m.in. takie czynności jak obsługa tachografu cyfrowego, zakres menu tego urządzenia oraz jego podstawowe funkcje, sposób wprowadzania  niezbędnych wpisów manualnych, sporządzanie i opisywanie wydruków z tachografu, jak i używanie karty kierowcy oraz karty przedsiębiorstwa (służy ona przede wszystkim do blokowania i odblokowywania tachografów cyfrowych w celu zabezpieczenia dostępu do danych.

Skorzystaj z symulatora tachografu cyfrowego

Często zdarza się też, że zakup zawansowanego typu tachografu cyfrowego bez przeszkolenia kierowców jest praktycznie nieracjonalny. Firmy szkolące kierowców pozwalają też korzystać z instrukcji obsługi wielu modeli tachografów cyfrowych i przeważnie dysponują symulatorami tachografów cyfrowych, co przyspiesza w znaczący sposób edukację. Takie kursy są zwykle jednodniowe, rzetelność firm bardzo łatwo sprawdzić w internecie, a cena kursu jest niewysoka.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta