Porozumienie państw członkowskich w sprawie braku kar za brak wymiany tachografów do 28.02.2025.
Jak wiadomo zgodnie z rozporządzeniem UE 165/2014 pierwszy termin obowiązkowej wymiany tachografów w przewozach rzeczy i osób już za nami. Do 31 grudnia 2024 roku przewoźnicy wykonujący transport w innych krajach członkowskich powinni wymienić tachografy analogowe oraz cyfrowe (G1). Oznacza to, że od nowego roku zgodnie z obowiązującymi przepisami transport międzynarodowy można wykonywać wyłącznie pojazdami posiadającymi tachografy inteligentne w wersji 1 lub 2 (G2V1 lub G2V2).
W ostatniej chwili (18 grudnia 2024) na spotkaniu Komitetu ds. Transportu Drogowego kraje członkowskie osiągnęły porozumienie, z którego wynika, że do 28 lutego 2025 r. służby kontrolne krajów UE mają nie nakładać kar za brak obowiązkowej wymiany tachografu w pojazdach wykorzystywanych w ruchu międzynarodowym na terenie UE.
Z naszego grudniowego badania wynika, że nawet 29% pojazdów w przewozach międzynarodowych posiadało stare tachografy. Opisywane porozumienie może więc być istotne dla naprawdę sporej grupy przewoźników.
Poniżej oficjalny raport z tego spotkania w języku angielskim oraz z maszynowym tłumaczeniem na język polski. Na spotkaniu byli obecni przedstawiciele wszystkich 27 państw członkowskich UE. Należy jednak zaznaczyć, że dokument ten nie stanowi bezpośrednio prawa i stuprocentowej gwarancji, że w przypadku braku wymiany tachografu i wykonywania transportu międzynarodowego z nieodpowiednim (starym) tachografem przewoźnik w dwóch pierwszych miesiącach 2025 roku nie zostanie ukarany. W praktyce dopiero okaże się, czy wszystkie służby kontrolne w UE dostosują się do tego porozumienia.
KE namawia do publikowania powyższej informacji na krajowych stronach internetowych odpowiednich ministerstw i służb kontrolnych. Taka informacja pojawiła się już na stronie Ministerstwa Infrastruktury oraz GITD.
Warto także zwrócić uwagę, że nieubłaganie zbliża się kolejny termin wymiany tachografów – od 19 sierpnia 2025 wszystkie pojazdy wykonujące transport międzynarodowy w UE muszą być wyposażone w najnowsze tachografy G2V2. Oznacza to, że nawet w stosunkowo nowych – niespełna dwuletnich ciężarówkach i autobusach (w większości zarejestrowanych przed 21.08.2023) należy wymienić tachografy do sierpnia tego roku. Zwracamy uwagę, aby nie zwlekać z tą operacją i odpowiednio ją zaplanować. W określeniu, w których pojazdach wymieniać tachografy może pomóc raport wymiany tachografów z oprogramowania 4Trans.