Tachografy przejściowe zgodnie z harmonogramem

tachograf inteligentny drugiej generacji, nowe rozporządzenie
Inelo Inelo
Aktualności

Jak już wcześniej informowaliśmy w artykule o inteligentnych tachografach drugiej generacji, w tym roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji (G2V2). Co istotne, proces wymiany urządzeń nie zostanie przesunięty w czasie, mimo opóźnienia w przygotowaniu technologii uwierzytelniania sygnału lokalizacji o nazwie OSNMA, która miała być zastosowana w najnowszych tachografach.

Po chwilowej niepewności na rynku, aktualnie sytuacja  jest już w pełni klarowna – ustawodawca nie przewiduje zmian dat wprowadzenia nowych tachografów, które będą montowane zgodnie z przyjętym wcześniej harmonogramem.

W pierwszej fazie (obowiązkowo od 21.08.2023 r.) będzie montowany tzw. tachograf przejściowy wyposażony we wszystkie wymagane funkcje dla nowego tachografu inteligentnego G2V2, poza uwierzytelnianiem lokalizacji za pomocą technologii OSNMA.

Rozporządzenie, które wprowadza niezbędne zmiany

W tym celu zostało opublikowane rozporządzenie (UE) 2023/980, które wprowadza konieczne zmiany w rozporządzeniu UE 2016/799 opisującym wymogi budowy i funkcjonowania tachografów tak, aby ich producenci mogli otrzymać homologację nowych urządzeń. W tym celu wykreślono w każdym miejscu rozporządzenia technicznego fragmenty, w których jest mowa o lokalizacji wymagań dotyczących uwierzytelniania tej pozycji. Pojawił się również zapis, który pozwoli odróżnić tachograf przejściowy od docelowego. Ponadto wszystko wskazuje na to, że jak tylko OSNMA zacznie działać to tachografy przejściowe będą miały możliwość aktualizacji oprogramowania o tę funkcję.

Nowe rozporządzenie (UE) 2023/980 wprowadza także ramy czasowe, w jakich mogą być montowane tzw. tachografy przejściowe. W praktyce oznacza to, że przynajmniej do końca maja 2024 roku będą montowane tachografy przejściowe (bez uwierzytelniania lokalizacji). Może się okazać, że data końcowa zostanie przedłużona, jeśli technologia uwierzytelniania sygnału lokalizacji nie zostanie przygotowana na czas.

Kogo dotyczą zmiany?

Wprowadzenie ww. zmian w przepisach dotyczących budowy i funkcjonowania tachografów nie ma bezpośredniego wpływu na firmy transportowe. Z punktu widzenia przewoźników tachografy będą montowane i wymieniane zgodnie z wcześniej opublikowanym harmonogramem, a brak jednej funkcji, jakim jest uwierzytelnianie lokalizacji, nie będzie odczuwalny. Co ważne  – w przyszłości pojawi się możliwość zaktualizowania tachografów, ale nie będzie to obowiązek. Opisywane zmiany wpłyną głównie na producentów tachografów, którzy czekali na te przepisy, aby móc rozpocząć proces homologacji nowych urządzeń oraz na warsztaty, które muszą zwracać uwagę na dodatkowe daty związane z montażem tzw. tachografów przejściowych.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta