Oznaczenia na tachografie i związane z tym zasady to jeden z wielu nowych tematów w branży TSL w 2022 roku.
Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie są oznaczenia i kody krajów, które należy rejestrować w tachografie oraz jakie obowiązki w tym zakresie mają kierowcy używający tachografów cyfrowych i analogowych. Zapraszamy!
Symbole i kody krajów na tachografie
W tachografie cyfrowym znajdują się tzw. piktogramy, czyli symbole graficzne, które przedstawiają poszczególne aktywności kierowcy oraz zdarzenia występujące podczas prowadzenia pojazdu, a także wskazówki, ostrzeżenia oraz informacje związane z czasem pracy – czas jazdy kierowcy, przerw i odpoczynku, a także dyspozycyjność oraz wykonywanie czynności innych niż prowadzenie samochodu.
Kolejne ważne oznaczenia na tachografie to kody krajów, z których wprowadzaniem wiążą się nowe obowiązki dla kierowców. Wyglądają one następująco:
- A – Austria,
- AL – Albania,
- AND – Andora,
- ARM – Armenia,
- AZ – Azerbejdżan,
- B – Belgia,
- BG – Bułgaria,
- BIH – Bośnia i Hercegowina,
- BY – Białoruś,
- CH – Szwajcaria,
- CY – Cypr,
- CZ – Czechy,
- D – Niemcy,
- DK – Dania,
- E – Hiszpania,
- EC – Unia Europejska,
- EST – Estonia,
- EUR – inne kraje Europy,
- F – Francja,
- FIN – Finlandia,
- FL – Lichtenstein,
- FR – Wyspy Owcze,
- GE – Gruzja,
- GR – Grecja,
- H – Węgry,
- HR – Chorwacja,
- I – Włochy,
- IRL – Irlandia,
- IS – Islandia,
- KZ – Kazachstan,
- L – Luksemburg,
- LT – Litwa,
- LV – Łotwa,
- M – Malta,
- MC – Monako,
- MD – Mołdawia,
- MK – Macedonia,
- N – Norwegia,
- NL – Holandia,
- P – Portugalia,
- PL – Polska,
- RO – Rumunia,
- RSM – San Marino,
- RUS – Rosja,
- S – Szwecja,
- SK – Słowacja,
- SLO – Słowenia,
- TR – Turcja,
- UA – Ukraina,
- UK – Wielka Brytania,
- WLD – pozostałe kraje.
Kiedy wpisać państwo na tachografie?
Kierowca musi rejestrować przekroczenie każdej granicy państw wewnątrz Unii Europejskiej. Kiedy powinien to zrobić? Jak wskazują przepisy – niezwłocznie, na pierwszym dostępnym postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wszystkich kierowców (niezależnie od formy zatrudnienia) oraz wszystkich używanych obecnie tachografów:
- cyfrowych,
- inteligentnych tachografów I generacji,
- analogowych (w tym przypadku wpis kraju po przekroczeniu granicy jest obowiązkowy już od ponad 2 lat – od sierpnia 2020 roku).
W 2023 roku na rynku pojawią się pierwsze inteligentne tachografy II generacji. Wśród wielu nowych funkcji, w jakie będą wyposażone te urządzenia, znajdzie się również między innymi automatyczne rejestrowanie przekroczeń granic.
Pakiet mobilności a wpis kraju
Powyższe obowiązki weszły w życie 2 lutego 2022 roku i są częścią sukcesywnie implementowanego pakietu mobilności.
Warto dodać, że narzędzia dla firm transportowych, takie jak 4Trans dają możliwość weryfikacji wpisów – w przypadku, kiedy kierowca realizuje zlecenie międzynarodowe i zaczyna pracę w Polsce oraz kończy ją w kraju, z którym nie graniczymy, 4Trans poinformuje przewoźnika o naruszeniu, jeśli w tachografie nie pojawią się stosowne wpisy.
Jak prawidłowo wykonać wpis kraju po przekroczeniu granicy? Należy zatrzymać się na pierwszym dostępnym postoju i wówczas wybrać odpowiednie oznaczenie w tachografie (symbol kraju).
Podstawa prawna
Podstawą prawną do funkcjonowania wyżej wymienionych przepisów jest artykuł 34 ust 7 rozporządzenia UE 165/2014:
- „Kierowca wprowadza w tachografie cyfrowym symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy. Od dnia 2 lutego 2022 r. kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza również symbol państwa, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia. Państwa członkowskie mogą wymagać od kierowców pojazdów używanych w działalności transportowej prowadzonej na ich terytorium dodatkowych, bardziej szczegółowych niż symbol państwa, danych geograficznych, pod warunkiem że te państwa członkowskie powiadomiły Komisję o wymogach dotyczących szczegółowych danych geograficznych przed dniem 1 kwietnia 1998 r. Kierowcy nie muszą wprowadzać informacji, o których mowa w akapicie pierwszym, jeśli tachograf rejestruje automatycznie dane dotyczące lokalizacji zgodnie z art. 8”.