16 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację Ustawy o transporcie drogowym, która dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy (UE) 2022/738 zmieniającej dyrektywę 2006/1/WE. Regulacje te dotyczą użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowcy w przewozach drogowych rzeczy. Polska implementowała te przepisy z ponad rocznym opóźnieniem – termin ich wprowadzenia minął 6 sierpnia 2023 r
Najważniejsze zmiany:
- Możliwość czasowego korzystania z wynajmowanego pojazdu zarejestrowanego za granicą.
- Obowiązek opracowywania krajowej strategii kontroli kabotażu.
Nowe zasady korzystania z wynajmowanych pojazdów zarejestrowanych za granicą
Nowelizacja ustawy wprowadza możliwość korzystania z wynajmowanych pojazdów zarejestrowanych za granicą, w którymś z krajów UE lub EOG. Dotychczas pojazdy używane do transportu drogowego rzeczy dla których można było uzyskać wypisy z zezwolenia lub licencji musiały być zarejestrowane w Polsce. Korzystanie z takich pojazdów jest ograniczone czasowo:
- 3 miesiące w roku – transport zarobkowy krajowy lub międzynarodowy.
- 2 miesiące w roku – transport niezarobkowy krajowy lub międzynarodowy.
Pojazd musi być wynajmowany za wynagrodzeniem i na czas określony, a przedsiębiorca przedstawia umowę w języku polskim. Naruszenie warunków wiąże się z karą 5000 zł.
Nowe zasady wynajmu polskich pojazdów przez zagranicznych przewoźników
Przewoźnicy z krajów UE i EOG będą mogli korzystać z pojazdów zarejestrowanych w Polsce do transportu w naszym kraju, ale muszą spełniać dodatkowe warunki:
- Pojazd musi być używany zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 1071/2009 i nr 1072/2009, jeśli mają zastosowanie.
- Umowa dotyczy tylko najmu pojazdu bez kierowcy, bez dodatkowej umowy o świadczenie usług.
- Pojazd musi być prowadzony przez personel przedsiębiorcy będącego najemcą.
- Pojazd musi pozostawać w wyłącznej dyspozycji przedsiębiorcy przez cały okres najmu.
Za naruszenie tych warunków przewidziana jest kara 5000 zł.
Krajowa strategia egzekwowania przepisów kabotażowych
Zgodnie z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego, we współpracy z Policją i Krajową Administracją Skarbową, będzie opracowywał co dwa lata jednolitą krajową strategię kontroli przewozów kabotażowych. Pierwsza strategia ma być gotowa na początku 2025 roku, a dokładniej w ciągu 60 dni od wejścia w życie ustawy.
Przepisy ustawy wejdą w życie 31 grudnia 2024 roku.
Źródło:
- Ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2024/1855