130 uczestników, w tym przedstawiciele z 43 służb kontrolnych oraz ministerstw i organów państwowych z 24 europejskich krajów, zgromadziła druga edycja konferencji dla służb kontrolnych zorganizowana przez Inelo przy współpracy CORTE i Komisji Europejskiej. Celem spotkania było omówienie najważniejszych zagadnień poświęconych pakietowi mobilności i delegowaniu kierowców.
23 maja br. mieliśmy ogromną przyjemność poprowadzić kolejną już konferencję dla służb kontrolnych z całej Europy poświęconą pakietowi mobilności. Pierwsza edycja konferencji, która również okazała się wielkim sukcesem odbyła się dwa lata temu i powstała z potrzeby omówienia kwestii dotyczących pakietu mobilności w interpretacji organów kontrolnych, a także praktycznego zastosowania nowych przepisów dotyczących transportu w Unii Europejskiej.
Tegoroczna konferencja również dotyczyła pakietu mobilności, tym razem jednak w kontekście delegowania kierowców oraz nowych smart tachografów (G2V2). Spotkanie zorganizowaliśmy we współpracy z CORTE i pod patronatem Komisji Europejskiej, z ramienia których wystąpili prelegenci wnosząc istotny wkład merytoryczny oraz dzieląc się swoim doświadczeniem i praktycznymi aspektami prawnymi.
Najważniejsze wydarzenie dla europejskiego transportu
Tegoroczna konferencja była kolejnym spotkaniem na transportowym szczycie i jednym z najważniejszych wydarzeń w branży transportowej w całej Unii Europejskiej. W wydarzeniu wzięło udział ponad 130 uczestników z 43 służb kontrolnych, ministerstw i organów państwowych.
Prelegenci spotkania przez kilka intensywnych godzin poruszyli istotne dla całej branży tematy, które pozwalają lepiej zrozumieć kwestie delegowania kierowców oraz wdrożenia nowych smart tachografów. Wśród najważniejszych obszarów należy wymienić
- dokładny sposób wyliczenia płac zagranicznych przez firmę transportową, wraz z przykładami automatycznego naliczania płac w celu ułatwienia tego procesu – Bartłomiej Zgudziak z Inelo;
- aktualny status wdrożenia Dyrektywy o delegowaniu pracowników 2020/1057 i sytemu IMI, który pozwolił na lepsze zrozumienie obecnej sytuacji w Europie, w tym krajów najwięcej kontrolujących delegowanie kierowców: Dania, Francja, Austria, Finlandia oraz Luxemburg – Ewa Ptaszyńska/Romain Durand z Komisji Europejskiej;
- typy transportu podlegającego i nie podlegającego delegowaniu oraz poszczególne kroki kontroli drogowej (delegowanie pracowników) – Remy Russotto z CORTE;
- zmiany w nowych smart tachografach – Romain Durand z Komisji Europejskiej;
- rozwiązania i praktyka związana ze zdalnym odczytem danych przez DSRC, jako preselekcja ciężarówek do kontroli, a także przykłady państw, w których podobne systemy już działają przekładając się na wzrost kontrolowanych w ten sposób ciężarówek – Michał Franczyk z Inelo.
Delegowanie pracowników to nadal nowy temat zarówno dla firm, jak i dla samych inspektorów, którzy oprócz dotychczasowych zadań dostali nowe obowiązki budzące kolejne pytania. Dlatego też przybliżyliśmy ten temat, poruszając kwestię automatyzacji analizy naliczania płac delegowanych kierowców, co na pewno w zdecydowany sposób usprawni i przyspieszy znacząco pracę inspektorów.
W trakcie konferencji padło wiele interesujących pytań, które wywołały owocne dyskusje wśród prelegentów INELO, CORTE oraz Komisji Europejskiej.
Zrozumieć przepisy i dostosować odpowiednie rozwiązania
Kolejne wydarzenie zorganizowane dla służb kontrolnych jedynie potwierdza słuszność obranego kierunku – dzięki takim spotkaniom eksperci Inelo są na bieżąco z przepisami w sektorze transportu drogowego w Unii Europejskij, co wymiernie wpływa na jakość dostarczanych przez Inelo rozwiązań na rodzimy rynek.