Od lat zasadniczym problemem branży TSL jest niedobór kierowców zawodowych. Luka kadrowa z roku na rok pogłębia się coraz bardziej i obecnie w zależności od szacunków sięga od około 150 do nawet 200 tysięcy nieobsadzonych miejsc pracy. Zbierając informacje do Raportu Branżometr, który stworzyliśmy razem z Polskim Instytutem Transportu Drogowego, odnotowaliśmy, że nawet 70% przewoźników odczuwa problemy związane z brakiem kierowców.
Dziś skupimy się na kierowcach wykonujących przewozy międzynarodowe – odniesiemy się do jednego z najczęstszych pytań – ile zarabia kierowca międzynarodowy kat. B oraz C+E? Przedstawimy liczby, a także omówimy formalne wymagania, perspektywy zawodowe oraz codzienne wyzwania, którym musi sprostać kierowca międzynarodowy.
Kim jest kierowca międzynarodowy kat. B i jakie ma obowiązki?
Jest to osoba posiadająca uprawnienia do prowadzenia pojazdów przypisanych do prawa jazdy kategorii B, która podejmuje się wykonywania zleceń w transporcie międzynarodowym. Podstawowym obowiązkiem kierowcy międzynarodowego kat. B jest zapewnienie bezpiecznego i terminowego transportu towarów lub pasażerów.
Przypomnijmy, że prawo jazdy kategorii B uprawnia do prowadzenia pojazdów osobowych, a także samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. W praktyce oznacza to, że mając prawo jazdy tej kategorii, można podjąć pracę jako kierowca busa w międzynarodowym transporcie.
W zakres obowiązków kierowcy międzynarodowego kat. B wchodzi przede wszystkim:
- prowadzenie pojazdu zgodnie z obowiązującymi przepisami: kierowca ma obowiązek przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego obowiązujących w kraju, przez który przejeżdża, oraz międzynarodowych regulacji dotyczących transportu drogowego. Dotyczy to między innymi przepisów drogowych, zakazów jazdy, a także zasad związanych z czasem pracy kierowców, a już od 1 lipca 2026 roku – z obsługą tachografu,
- bezpieczne przewożenie towarów lub pasażerów: czyli dbałość o bezpieczeństwo ładunku, lub podróżnych, stosowanie odpowiednich zabezpieczeń i procedur oraz wykonywanie zlecenia zgodnie z zapisami umowy,
- realizacja określonych tras: kierowca międzynarodowy kat. B może być zobowiązany do realizowania zlecenia zgodnie z wcześniej ustalonym korytarzem,
- kontakt i obsługa dokumentów: do obowiązków kierowcy zawodowego możemy zaliczyć również kontakt ze spedytorem lub dyspozytorem oraz przesyłanie skanów dokumentów.
Jakie są zarobki kierowcy międzynarodowego kat. B bez doświadczenia?
Jak wiadomo, pensja kierowcy zawodowego w transporcie międzynarodowym składa się najczęściej z kilku elementów, takich jak:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- ryczałt za nadgodziny, godziny nocne oraz dyżury,
- dodatek za pracę w niedziele i święta,
- dodatek do wynagrodzenia za pracę na terytorium poszczególnych krajów UE.
Zarobki kierowcy międzynarodowego kat. B najczęściej oscylują w okolicach 6000 złotych netto miesięcznie. Wysokość zarobków zależy oczywiście od czasu, który kierowca spędził w trasie – im więcej dni, tym większe wynagrodzenie.
Jakie kwalifikacje są wymagane do pracy jako kierowca międzynarodowy CE?
Droga do zdobycia stosownych uprawnień składa się z kilku etapów. Osoba, która chce pracować jako kierowca międzynarodowy CE, musi najpierw uzyskać prawo jazdy kategorii B. Następnym krokiem powinno być zdobycie uprawnień z kategorii C lub C+E, które pozwolą na prowadzenie samochodów ciężarowych, czyli pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony (z wyjątkiem autobusów).
Czym różnią się te dwie kategorie? Różnica dotyczy rodzaju dołączonej przyczepy – kategoria C uprawnia do stworzenia zestawu pojazdów, składającego się z samochodu powyżej 3,5 t DMC oraz przyczepy, której masa całkowita nie jest wyższa niż 750 kg. Z kolei kierowca posiadający prawo jazdy kategorii C+E może dołączyć przyczepy, których waga przekracza tę wartość. Istnieje możliwość skorzystania z kursów łączonych, pozwalających uzyskać oba uprawnienia jednocześnie.
Co do zasady kandydat musi mieć co najmniej 21 lat, jednak możliwe jest również zdobycie uprawnień w wieku 18 lat. Aby to zrobić, należy najpierw wyrobić Profil Kandydata na Kierowcę oraz Profil Kierowcy Zawodowego – o tym, jak to zrobić, przeczytasz w specjalnym artykule na naszym blogu.
Ile zarabia kierowca tira w transporcie międzynarodowym?
Jak wspominaliśmy wcześniej, jednym z poważnych problemów w sektorze TSL jest brak kierowców zawodowych. Podczas analizowania ekonomicznych aspektów zatrudnienia w branży, ważnym zagadnieniem jest wpływ tej sytuacji na wynagrodzenia – ile zarabia międzynarodowy kierowca tira?
Obecnie średnia dzienna stawka kierowcy międzynarodowego z uprawnieniami C+E wynosi około 400-420 złotych, w zależności od systemu pracy. Przekłada się to na miesięczne zarobki w wysokości około 10 tysięcy złotych netto.
Jakie czynniki wpływają na wysokość wynagrodzenia kierowców międzynarodowych?
Na to, ile zarabia kierowca międzynarodowy, największy wpływ mają posiadane uprawnienia i typ obsługiwanego pojazdu. Chodzi tu oczywiście rodzaj prawa jazdy – B lub C+E. W pewnym stopniu znaczenie mają też uprawnienia dodatkowe, np. do wykonywania przewozów ADR. W związku z obowiązującymi regulacjami wpływ na wynagrodzenie mogą mieć również poszczególne kraje, na których terenie pracuje kierowca międzynarodowy.
Zarobki mogą zależeć także od typu umowy, systemu pracy oraz ewentualnych dodatków – na przykład za pracę w święta.
Jak znaleźć pracę jako kierowca busa w transporcie międzynarodowym?
Luka kadrowa, którą od dawna obserwujemy w branży transportowej sprawia, że znalezienie pracy jako kierowca międzynarodowy kat. B nie powinno stanowić większego problemu. Widać to chociażby na popularnych stronach internetowych z ogłoszeniami – zdecydowanie nie brakuje tam ofert pracy publikowanych przez firmy transportowe, zarówno specjalizujące się w przewozach krajowych, jak i przez przedsiębiorstwa, które szukają kierowców międzynarodowych.
Niewątpliwie Internet jest najlepszym źródłem ofert pracy. Oprócz wspomnianych stron z ogłoszeniami, warto także śledzić grupy na portalach społecznościowych, które skupiają kierowców i innych pracowników działających w branży TSL.
Czy początkujący kierowcy międzynarodowi mogą liczyć na konkurencyjne stawki?
Tak. Firmy transportowe starając się przyciągnąć potencjalnych pracowników, oferują atrakcyjne warunki zatrudnienia, w tym konkurencyjne wynagrodzenie, również dla osób stawiających swoje pierwsze kroki w zawodzie – jest to kolejny aspekt, na który wpływa brak odpowiedniej liczby kierowców na rynku.
Jakie są największe wyzwania zawodu kierowcy międzynarodowego?
Praca kierowcy wymaga dużej odporności psychicznej i fizycznej oraz odpowiedzialności. Z reguły kierowcy międzynarodowi jako największe wyzwanie wskazują konieczność przebywania z dala od domu przez wiele godzin lub dni, pracując w oparciu o zróżnicowany grafik – również w porze nocnej, w niedziele i święta. Do wzrostu zmęczenia i stresu może dodatkowo przyczyniać się konieczność pracy w dużym skupieniu i pod presją czasu, co jest charakterystyczne dla zawodu kierowcy.