Od 31 grudnia 2024 roku kierowcy w Unii Europejskiej będą zobowiązani do przedstawienia podczas kontroli drogowej danych z bieżącego dnia oraz 56 dni poprzedzających. Zmiany te wynikają z rozporządzenia UE 2020/1054, które zmienia art. 36 rozporządzenia UE 165/2014. W praktyce oznacza to wydłużenie okresu kontrolnego z dotychczasowych 28 dni do 56.
Nowe regulacje dotyczą przewozów realizowanych zgodnie z rozporządzeniem 561/2006, co stawia przed przewoźnikami i kierowcami nowe wyzwania w zakresie zarządzania danymi i przygotowania do kontroli.
Problemy z pojemnością kart kierowców
Nowe przepisy mogą wpłynąć na działanie kart kierowców, szczególnie modeli G1 i G2V1. Karty te projektowano z myślą o przechowywaniu danych z 28 dni, bez uwzględnienia obecnych wymogów rejestrowania przekroczeń granic. W konsekwencji starsze wpisy kraju rozpoczęcia i zakończenia mogą być nadpisywane.
Wydruki z tachografu i przewozy autobusowe
Kierowcy muszą pamiętać, że wydruki z tachografu za ostatnie 56 dni należy przechowywać w pojeździe i okazywać podczas kontroli. Co więcej, nowe regulacje dotyczą również przewozów autobusowych realizowanych na liniach regularnych do 50 km, które nie wymagają tachografów. W takich przypadkach kierowcy powinni mieć przy sobie plan pracy obejmujący okres 56 dni wstecz.
Jak się przygotować?
Zmiany w przepisach stawiają przed przewoźnikami i kierowcami nowe wyzwania, dlatego warto odpowiednio wcześniej dostosować procedury do nowych wymogów. Odpowiednie zarządzanie danymi z tachografu i kart kierowców może ułatwić codzienną pracę i pomóc uniknąć problemów podczas kontroli.