Komisja Europejska oszacowała, że zmiany wprowadzane w transporcie drogowym mogą przynieść nawet 1,4 mld euro oszczędności rocznie w latach 2025-2035. Korzyści wynikać będą głównie z wprowadzenia systemu eCall, dokładniejszej kontroli czasów jazdy oraz redukcji nielegalnych przewozów kabotażowych. Szacunkowe dane zostały zaprezentowane przez Pana Thiago Tavares z firmy VVA podczas drugiego już spotkania Tachograph Forum.
W trakcie drugiej edycji Tachograph Forum zaprezentowany został raport przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej, będący analizą potencjalnych zmian w transporcie pod względem ich efektywności. Z przedstawionych danych wynika, że wprowadzenie nowoczesnych urządzeń może przynieść znaczące oszczędności. Ograniczenie nielegalnych przewozów kabotażowych będzie oznaczać korzyści rzędu nawet 300 mln euro rocznie. Kolejną kwestią jest wprowadzenie systemu eCall (ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych) oraz dokładniejsze monitorowanie czasu pracy kierowców, co przyczyni się do średniego rocznego poziomu oszczędności w wysokości aż 900 milionów euro. Natomiast poprawa efektywności kontroli na europejskich drogach może spowodować, że roczne korzyści wyniosą średnio 200 mln euro.
Jak podkreśla Komisja Europejska, podstawą sukcesu jest obowiązkowe wprowadzenie zmian w ramach całej UE. Dobrowolne przyłączanie się poszczególnych krajów do inicjatywy inteligentnych tachografów nie pozwoliłoby na uzyskanie oszczędności rzędu 1400 mln euro rocznie. Dlatego też ostateczny termin wprowadzenia systemu we wszystkich państwach członkowskich wyznaczono na 2025 r. Komisja szacuje, że kraje oraz społeczeństwo skorzystają na tym najwięcej, bo około 5 mld euro – mówi Piotr Żółty, ekspert firmy INELO, biorący udział w wydarzeniu.
Głównym celem Tachograph Forum było przedstawienie złożonej analizy (technicznej, ekonomicznej, prawnej, politycznej) wprowadzenia na rynek unikalnego systemu monitorowania przewozów. Jak podkreślali organizatorzy wydarzenia tylko interakcja pomiędzy tachografami a różnorodnymi inteligentnymi systemami oraz usprawnienie egzekwowania przepisów prawa transportowego może przynieść oczekiwane korzyści finansowe.
W trakcie Tachograph Forum przedstawiono zmiany do nowych tachografów i były to w większości poprawki mogące wpłynąć na funkcjonalność urządzeń. Na tę chwilę, istotną informacją dla przedsiębiorców transportowych jest założenie, że nowoczesne systemy będą również współpracować ze starymi kartami kierowców i firm. Dzięki temu w momencie wprowadzenia na rynek inteligentnych tachografów, nie będzie konieczna wymiana kart używanych obecnie przez firmy i kierowców – relacjonuje Piotr Żółty.
Było to już drugie spotkanie zorganizowane przez Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej, które zostało poświęcone tematyce tachografów cyfrowych. Wśród uczestników znaleźli się przede wszystkim eksperci w tej dziedzinie oraz reprezentanci krajów europejskich, inspekcji drogowych, producentów tachografów i oprogramowania, a także przedstawicieli zrzeszeń kierowców. Kolejne spotkanie planowane jest na czwarty kwartał 2018 r.