Wymiana tachografów bez dopłat  –  kluczowe informacje dla przewoźników

wpis manualny tachograf
Inelo Inelo
Aktualności

Branża transportowa stanęła przed istotnym wyzwaniem – brak dofinansowania do obowiązkowej wymiany tachografów cyfrowych. Transport i Logistyka Polska (TLP) poinformowała o decyzji, która znacząco wpłynie na funkcjonowanie przewoźników. Pomimo wcześniejszych zapowiedzi, środki na ten cel nie zostaną przyznane.

W dniu 6 września Renata Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, ogłosiła, że postulowane przez środowisko transportowe wsparcie finansowe nie zostanie zrealizowane. Choć Ministerstwo Infrastruktury zabezpieczyło środki na ten cel, a odpowiednie przepisy pojawiły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, uzgodnienia międzyresortowe zakończyły się niepowodzeniem. Tym samym projekt ustawy nie uzyskał niezbędnej akceptacji.

Co to oznacza dla przewoźników?

Brak dofinansowania nie jest korzystną wiadomością, jednak eliminuje wszelkie niejasności i spekulacje na ten temat. Przewoźnicy powinni działać szybko i nie zwlekać z wymianą tachografów, ponieważ terminy przewidziane przez Komisję Europejską nie ulegną przesunięciu. Brak wymaganego tachografu G2V2 oznaczać będzie brak możliwości realizowania międzynarodowych przewozów drogowych pojazdem, który powinien być wyposażony w to urządzenie.

Jakie rozwiązania mogą pomóc?

Przedsiębiorstwa transportowe powinny jak najszybciej zaktualizować swoje floty. Aby ułatwić ten proces, oprogramowanie 4Trans oferuje rozwiązanie umożliwiające generowanie raportu, który na podstawie wgranych danych z tachografu dokładnie wskazuje, które tachografy muszą zostać wymienione i w jakim terminie. Firmy korzystające z zewnętrznych usług rozliczeniowych powinny skontaktować się ze swoim opiekunem w celu uzyskania takiego raportu.

Więcej o wymianie tachografów, braku dopłat, problemach z nowymi tachografami, czy o kwestii rejestracji przekroczeń granic będziemy mówili na najbliższym bezpłatnym webinarze w czwartek 26 września o godzinie 10.00. Zapisz się na darmowy webinar >>>

Terminy, o których trzeba pamiętać

Dla przewoźników działających w międzynarodowym transporcie drogowym kluczowe są dwie daty:

  • 31 grudnia 2024 r. – ostateczny termin wymiany tachografów analogowych i cyfrowych G1 (pojazdy zarejestrowane przed 15 czerwca 2019 r.)
  • 18 sierpnia 2025 r. – ostateczny termin wymiany tachografów G2V1, czyli w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie od 15 czerwca 2019 r. do 21 sierpnia 2023 r.

Do końca roku pozostało już niewiele czasu. Szacuje się, że tachografy trzeba będzie wymienić w ok. 250 tysiącach pojazdów wykorzystywanych przez polskich przewoźników. W drugim terminie (do sierpnia 2025 roku) tachografy będą musieli wymienić przewoźnicy korzystający z nowych, niespełna dwuletnich pojazdów. Koszt wymiany tachografu w jednym pojeździe to ok. 5 tys. zł netto. Na rynku są także korzystniejsze oferty, ale ceny mogą zacząć rosnąć wraz z zwiększającymi się kolejkami do warsztatów, co jest konsekwencją odkładania przez wielu przewoźników wymiany na ostatnią chwilę. Do kosztów trzeba także doliczyć wynagrodzenie kierowcy, brak wykorzystania pojazdu w tym dniu do przewozu ładunków, czy paliwo na dojazd. Kosztem będzie także przeszkolenie pracowników, w tym kierowców z obsługi nowych urządzeń, czy aktualizacja bądź wymiana czytników i systemów, które działają na danych z najnowszych kart kierowców oraz tachografów.   

Kogo dokładnie dotyczy obowiązek?

Obowiązek wymiany tachografów obejmuje przewoźników z krajów Unii Europejskiej, których pojazdy realizują przewozy na terenie innych państw członkowskich UE. Dotyczy on także pojazdów wykonujących przewozy w Norwegii, Liechtensteinie, Islandii (kraje EOG) oraz Wielkiej Brytanii.

Na chwilę obecną nie ma obowiązku wymiany tachografów w pojazdach wykonujących krajowe przewozy drogowe.

Automatyczne kontrole

Inspekcje są już powszechnie wyposażone w sprzęt DSRC do zdalnego sczytywania informacji z tachografów, tym samym po nowym roku, bez problemu będą w stanie wyselekcjonować spośród przejeżdżających ciężarówek i autobusów te, które nie są wyposażone we właściwy tachograf. Wystarczy, że przejeżdżający pojazd z numerami rejestracyjnymi z innego kraju UE nie zostanie zdalnie sczytany w systemie – oznaczać to będzie, że ma starszy lub uszkodzony tachograf. W takiej sytuacji trzeba liczyć się z konsekwencjami finansowymi, ale także przerwaniem transportu, dopóki tachograf nie zostanie wymieniony. Należy pamiętać, że stanowi to najpoważniejsze naruszenie, czyli po opisanym zdarzeniu może zostać przeprowadzone postępowanie dotyczące badania dobrej reputacji przewoźnika w kraju siedziby, czego finałem może być zawieszenie możliwości wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.

Podsumowanie

Pomimo braku wsparcia finansowego ze strony rządu, przedsiębiorstwa transportowe muszą podjąć kroki w celu dostosowania się do unijnych przepisów dotyczących tachografów. Niedostosowanie się do wymogów oznacza utratę możliwości realizacji międzynarodowych przewozów. W związku z tym, przewoźnicy powinni jak najszybciej zaplanować wymianę tachografów, aby uniknąć potencjalnych strat operacyjnych. Więcej informacji na temat wymiany tachografów zostanie zaprezentowanych podczas nadchodzącego wrześniowego webinaru.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta