Do obowiązków firm działających na rynku transportu drogowego, należy m.in. konieczność stosowania pokładowych urządzeń rejestrujących, którymi są tachografy. Stosowanie tachografów cyfrowych to obowiązkowa procedura w krajach Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Montaż tachografów cyfrowych jest obowiązkowy w samochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do transportu towarów oraz zarejestrowanych po 1 maja 2006 r. Wprawdzie spotkać można jeszcze w użyciu tachografy starego typu, czyli analogowe, ale wymieniane są one na cyfrowe w starszych pojazdach po kolizji, wypadku lub po awarii tachografu analogowego.
Czym jest tachograf cyfrowy?
Tachograf cyfrowy jest urządzeniem rejestrującym funkcjonowanie pojazdu. Rejestruje w funkcji czasu: przejechany przez pojazd dystans, chwilową prędkość czy aktywność kierowcy (czas jazdy, dyżuru lub odpoczynku).
Prostszy w obsłudze niż tachograf analogowy
Obsługa tachografu cyfrowego, w porównaniu ze starszymi urządzeniami analogowym, jest prostsza i wymaga mniej czynności. Tachografy analogowe zapisywały dane na kartonowych tarczach, a teraz wszystkie dane są rejestrowane na kartach chipowych.
Do korzystania z tachografu cyfrowego niezbędna jest karta kierowcy
Kierowca korzystający z tachografu cyfrowego musi też posiadać kartę kierowcy. Ubiegać się o nią może samodzielnie w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Przed uruchomieniem pojazdu, kartę kierowcy należy umieścić w tachografie, w czytniku oznaczonym cyfrą 1 po lewej stronie urządzenia. Drugi czytnik z numerem 2 jest przeznaczony dla drugiego kierowcy. Z pamięci tachografu cyfrowego należy też wybrać państwo, w którym pojazd się znajduje. Kierowca musi też określić status swej aktywności i zadeklarować czy prowadzi pojazd, ma przy nim dyżur lub ma przerwę na odpoczynek. Na koniec dnia pracy, kartę trzeba bezwzględnie wyjąć z tachografu i zabrać ze sobą.
Tachograf jako obowiązkowy element wyposażenia samochodu ciężarowego
Obsługa tego cyfrowego urządzenia jest zadaniem kierowcy, który jeszcze musi mieć w samochodzie papier do wydrukowania danych z tachografu. Wydruku dokonać może tylko osoba upoważniona do kontroli drogowej. Dane z trasy przejazdu zapisywane są na karcie kierowcy oraz w pamięci tachografu cyfrowego. Dane te muszą być regularnie pobierane przez pracodawcę lub właściciela pojazdu w celu ich archiwizacji. Do korzystania z tachografu zobligowani są wszyscy kierowcy samochodów ciężarowych, a karta kierowcy jest dokumentem, którego posiadanie jest obowiązkowe bez względu na rodzaj tachografu.
Tachograf cyfrowy to urządzenie, z którym spotka się z pewnością każdy kierowca zawodowy, ale często zdarza się, że kierowca do obsługi tachografu nie jest przygotowany. To może doprowadzić do kłopotliwych sytuacji dla samego kierującego jak i dla przedsiębiorstwa transportowego czy spedytora.
Zainteresował cię temat? Sprawdź na czym polega i kiedy potrzebna jest legalizacja tachografu.
Obsługa tachografu cyfrowego
Obsługi tachografu cyfrowego nauczyć się można oczywiście samemu z instrukcji jego obsługi (mają jednak nawet po ponad 100 stron), przy pomocy starszych stażem kierowców lub na specjalistycznych (stacjonarnych lub zdalnych) kursach. Szkolenia z obsługi tachografu cyfrowego, powinni zresztą przejść, nie tylko nowi czy początkujący kierowcy, ale także przedsiębiorcy i osoby zarządzające transportem.
Szkolenia z obsługi tachografu cyfrowego
Sam program szkolenia obejmuje m.in. takie czynności jak obsługa tachografu cyfrowego, zakres menu tego urządzenia oraz jego podstawowe funkcje, sposób wprowadzania niezbędnych wpisów manualnych, sporządzanie i opisywanie wydruków z tachografu, jak i używanie karty kierowcy oraz karty przedsiębiorstwa (służy ona przede wszystkim do blokowania i odblokowywania tachografów cyfrowych w celu zabezpieczenia dostępu do danych.
Skorzystaj z symulatora tachografu cyfrowego
Często zdarza się też, że zakup zawansowanego typu tachografu cyfrowego bez przeszkolenia kierowców jest praktycznie nieracjonalny. Firmy szkolące kierowców pozwalają też korzystać z instrukcji obsługi wielu modeli tachografów cyfrowych i przeważnie dysponują symulatorami tachografów cyfrowych, co przyspiesza w znaczący sposób edukację. Takie kursy są zwykle jednodniowe, rzetelność firm bardzo łatwo sprawdzić w internecie, a cena kursu jest niewysoka.