System SENT – czym jest?
System monitorowania przewozu został uruchomiony na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. W myśl tej ustawy przewoźnicy zostali zobligowani do zgłaszania do rejestru zgłoszeń SENT przewozów tzw. towarów wrażliwych, dokonywanych po drogach publicznych. Pomimo iż od początku budził wiele kontrowersji, system jest stale i konsekwentnie rozwijany. Obecnie opiera się o jedną ustawę i jej dwie nowelizacje oraz aż osiem rozporządzeń, a kolejne są już w przygotowaniu.
System SENT – aplikacja SENT GEO
Od 1 października w ramach zmian wprowadzonych ustawą z dnia z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, przewoźnik ma dwie możliwości przesyłania lokalizacji podczas przewozu towarów wrażliwych. Pierwszą z nich jest mobilna aplikacja SENT GEO, udostępniona firmom transportowym przez Ministerstwo Finansów. Jest to jednak rozwiązanie mocno absorbujące dla kierowcy, który obok przestrzegania przepisów w zakresie jazdy, przerw i odpoczynków, obsługi tachografu, obsługi urządzeń do myta, realizacji przewozu drogowego, śledzenia trasy przejazdu i konieczności skupienia się na drodze, musi na bieżąco śledzić aktywność telefonu z działającą aplikacją SENT. Nawet przy maksymalnym zaangażowaniu kierowcy może dojść do utraty uwagi i doprowadzenia do zatrzymania działania aplikacji.
System SENT – Zewnętrzny System Lokalizacji
Druga opcja śledzenia online to ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacji. To system używany przez przewoźnika, gromadzący dane geolokalizacyjne pojazdu przekazywane z zainstalowanego w tym środku transportu urządzenia wykorzystującego technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, takiego jak GBOX firmy INELO. Dzięki niemu KAS otrzymuje dane z GPS określające, jak ten transport jest realizowany – w czasie rzeczywistym. Oczywiście dane są przesyłane do SENT tylko wówczas, gdy jest to konieczne i obejmują współrzędne geograficzne dotyczące położenia środka transportu, jego prędkość, datę i godzinę pozyskania tych współrzędnych, azymut środka transportu, błąd przekazywania danych satelitarnych oraz numer lokalizatora albo numer urządzenia. Wszystko to w sposób zautomatyzowany, bez udziału kierowcy a więc maksymalnie ograniczając ryzyko błędu ludzkiego.
Wykorzystanie posiadanych w pojazdach GPS-ów do celów spełnienia wymogów SENT jest banalnie proste. Wystarczy, że przewoźnik (we współpracy z dostawcą GPS-ów) za pośrednictwem formularza – SENT470, zgłosi nawet do 100 lokalizatorów (przy jednej rejestracji), które od tej chwili będą połączone z systemem SENT. Tym samym przewoźnik wypełni obowiązek prawny i pozbędzie się problemu.
System SENT – co wybrać?
Ustawa zakłada, że przewoźnicy w większości przypadków posiadają swoje lokalizatory (wg Ministerstwa Finansów około 90% firm, które przewożą towary wrażliwe posiada lokalizację swoich samochodów), lub będą chcieli zainwestować w systemy satelitarnego śledzenia pojazdów. Firma INELO udostępnia swoim klientom w pełni zintegrowany z platformą SENT system GBOX Light, umożliwiając przesyłanie niezbędnych danych w czasie rzeczywistym, czyli spełnienie powinności ustawowych.
System SENT – dotkliwe kary
Nowelizacja ustawy zakłada, że za nieprzekazywanie danych o lokalizacji pojazdu będą grozić dotkliwe kary –nie tylko firm transportowych, ale i dla samych kierowców. Nieprzesłanie danych lokalizacyjnych będzie wiązało się z karą 10 000 zł nakładaną na przewoźnika, natomiast kierowca prowadzący pojazd z towarem wrażliwym może otrzymać mandat w wysokości od 5 000 do 7 500 zł za nieprawidłowe użytkowanie lokalizatora. W taryfikatorze pojawiła się również kwota 100 tysięcy zł wymierzona przewoźnikowi w przypadku niedostarczenia zgłoszonego towaru do miejsca dostarczenia lub zakończenia przewozu na terytorium Polski. Przepisy dotyczące kar wchodzą w życie 1 stycznia 2019 r.