14 września 2016 w Poznaniu w Hotelu IBB Andersia odbyła się pierwsza konferencja dla transportu pt. „Szacowanie ryzyka w transporcie”. Konferencja była współorganizowana przez firmy Inelo, OCRK, Truck&Busines.
Ryzyko w transporcie jest i tego nie da się uniknąć. Pytanie tylko, co zrobić aby zminimalizować go do minimum. Odpowiedzi na to pytanie próbowało udzielić 9 prelegentów, którzy na co dzień mają styczność z firmami transportowymi:
- dr hab. Inż. Zdzisław Kordel (Uniwersytet Gdański)
- Małgorzata Stocerz (INELO)
- Kamil Korbuszewski (GBOX Assist)
- Sebastian Hunicz (OCRK)
- Euzebiusz Jasiński (ZMPD)
- Łukasz Włoch (OCRK)
- Łukasz Chwalczuk (Kancelaria Prawna Irudica)
- Jacek Machocki
- Mateusz Śmiglak (WITD Poznań)
Wycieczka po wskaźnikach transportowych: ilość, zakupy firm transportowych, prognozy – dr hab. Inż. Zdzisław Kordel (Uniwersytet Gdański)
Prognozy dla transportu nie wyglądają zbyt obiecująco, wg dr hab inż Zdzisława Kordel, w ciągu najbliższych pięciu, dziesięciu lat, rola transportu drogowego w Europie zostanie mocno ograniczona.
Obecnie 68 000 przewoźników z naszego kraju realizuje przewozy rzeczy, w tym prawie połowa na terenie więcej niż jednego kraju. Do 2031 roku 30 procent jazd na odległość powyżej 300 kilometrów wykonywanych pojazdami o d.m.c. powyżej 3,5 tony zostanie według prognoz „przeniesiona na tory”. Praktycznie w całej Europie wprowadzane są przepisy negatywnie wpływające na opłacalność pracy przewoźników, a tych regulacji będzie więcej i to nie tylko tych związanych z płacą minimalną, ale także ekologią czy opłatami drogowymi.
Wykrywanie manipulacji w systemie tachografu cyfrowego – tachograf przyszłości – Małgorzata Stocerz, Inelo
Inspektorzy w całej Europie wykrywają szereg manipulacji w tachografach, do najbardziej popularnych należą one są z jazdą bez karty, krótkimi podjazdami podczas odpoczynku, używaniem wielu kart kierowców, zakłócaniem sygnału przez magnes, wyłączaniem i redukcją napięcia, nielegalną kalibracją. Wykrycie manipulacji przez inspekcje w firmie transportowej wiąże się z bardzo poważnymi konsekwencjami dla firmy, nie jest to bowiem jedynie mandat, ale również szczegółowa kontrola na drodze, która wiąże się z opóźnieniem dostawy, możliwość skierowania samochód do warsztatu w celu dokładnej kontroli.
Wysokość mandatów w krajach europejskich różni się i przykładowo może wynosić:
- w Polsce decyzja administracyjna – do 5000 zł
- we Francji do 30 000 Euro
- w Holandia – 88 000 Euro
W Wielkiej Brytanii czy Irlandii dodatkowo kierowca, może zostać skazany nawet na 5 lat więzienia.
Innowacja w branży transportowej – automatyczne rozliczanie delegacji oraz ryczałtów za nocleg – Kamil Korbuszewski (GBOX Assist)
Jedna z najbardziej „gorących” kwestii w branży transportowej dotyczy rozliczania delegacji oraz ryczałtów za nocleg.
Po wprowadzeniu Loi Macron (we Francji) czy Mi Log (w Niemczech) niejednokrotnie rozliczanie delegacji spędza przewoźnikom sen z powiek. Proces ręcznego rozliczania delegacji na podstawie informacji podanych przez kierowcę sprawia, że przedsiębiorca może wypłacić zawyżone bądź zaniżone stawki delegacji bądź ryczałtów. To z kolei może przełożyć się na:
- Roszczenia kierowców z tytułu niewłaściwie wypłaconych należności,
- Kontrole służb, mandaty i kary administracyjne,
- Postępowania sądowe,
- Nieefektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.
Szczegółowa relacja z konferencji dostępna jest na stronie >>> RELACJA
Galeria zdjęć >>> GALERIA