Rada Unie Europejskiej przegłosowała Pakiet mobilności pomimo sytuacji z COVID-19 i sprzeciwu wielu Państw. Oznacza to, że pakiet opóźnił się tylko o kilka dni. Tak jak informowaliśmy wcześniej – głosowanie odbyło się w ramach procedury pisemnej i na nic zdały się niestety apele oraz wnioski krajów i stowarzyszeń.
Co dalej?
Dzisiejsze głosowanie, które odbyło się w procedurze pisemnej, oznacza, że Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu. Akty prawne muszą teraz zostać przyjęte przez Parlament Europejski w drugim czytaniu (najprawdopodobniej nastąpi to w czerwcu – Inelo), następnie zaś zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym. Oba rozporządzenia wejdą w życie 20 dni po ich opublikowaniu, a dyrektywa dzień po jej opublikowaniu.
Przepisy rozporządzenia o dostępie do rynku i dyrektywy o delegowaniu kierowców zaczną obowiązywać 18 miesięcy po wejściu tych aktów prawnych w życie. Przepisy rozporządzenia o czasie prowadzenia pojazdu zaczną obowiązywać 20 dni po publikacji, z wyjątkiem specjalnych terminów dla tachografów.
Prace przebiegają zgodnie zgodnie z terminarzem, jedyną niewiadomą na ten moment może być epidemia związana z wirusem COVID-19.
Dowiedz się więcej
Więcej informacji o szczegółach zapisu pakietu, przebiegu prac legislacyjnych, tego jak się na niego przygotować i na co w pierwszej kolejności zwracać uwagę opowie Mateusz Włoch w czwartek o 10:00 podczas transmisji live na Facebook Inelo.
Źródło: Rada UE