W ostatnim czasie wspominaliśmy o projekcie zmian do Rozporządzenia 561/2006 r., które w trakcie poprzedniego spotkania CORTE przygotowała i przedstawiła Komisja Europejska (DG MOVE). Proponowane zmiany mają dotyczyć kierowców świadczących okazjonalny transport pasażerski, czyli tzw. wycieczki autokarowe i pomóc dostosować przepisy do charakteru ich pracy, który różni się od sposobu pracy kierowców ciężarówek, o czym wielokrotnie przekonywała Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), a co miałoby się przyczynić do większego komfortu podróży pasażerów.
Zaproponowany projekt dotyczący okazjonalnych przewozów pasażerów zakłada kilka istotnych zmian, w szczególności w zakresie czasu pracy kierowców. Wśród najważniejszych zapisów należy wymienić:
– wymagana przerwa minimum 45-minutowa po max. 4,5 godziny jazdy może się dzielić na dwie przerwy, z których żadna nie może być krótsza niż 15 min.,
– możliwość odroczenia dziennego odpoczynku o 1h, o ile łączny czas jazdy dziennej nie przekracza 7h, a kierowca korzysta z tej możliwości nie częściej niż raz w trakcie podróży trwającej co najmniej 6 dni lub nie częściej niż dwa razy w trakcie podróży trwającej co najmniej 8 dni,
– możliwość odroczenia tygodniowego odpoczynku o maksimum 12 kolejnych dni po poprzednim regularnym tygodniowym odpoczynku, nie tylko w usługach międzynarodowych, ale również w przypadku usług krajowych, co stanowi bardzo dużą zmianę.
Formularz pojedynczej podróży
Niestety, na chwilę obecną w tachografach nie ma żadnych znaczników, czy symboli, które pozwoliłyby na bezproblemowe określenie, czy kierowca jechał w danym dniu ciężarówką lub autokarem i miał prawo korzystać z nowych odstępstw. Aby takie rozróżnienie było możliwe, zdecydowano się wprowadzić obowiązek sporządzenia formularza pojedynczej podróży w pojeździe (journey form), który już niedługo ma być dostępny w formie cyfrowej.
Do czasu pojawienia się formularzy cyfrowych, firmy transportowe będą musiały korzystać z wersji papierowych, które po podróży kierowca musi zostawić w firmie, nie zapominając jednak o kopii, którą musi mieć przy sobie na wypadek kontroli. Najprawdopodobniej do 18 miesięcy od wejścia w życie wspomnianych poprawek, zmianie ma ulec specyfikacja tachografu, tak aby zapisywał rodzaj przewozu, niemniej szczegółów na ten moment nie ma.
Możemy się spodziewać, że papierowe formularze i wprowadzenie odstępstw również w transporcie narodowym, będzie skutkowało o wiele dłuższymi kontrolami w firmie, wzmożoną kontrolą ręczną danych, co może też, oczywiście nie celowo, ale jednak prowadzić do błędów w kontrolach, a tym samym do niesłusznie nakładanych kar.
Wyczekiwana zmiana przez inspektorów
Na sam koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej istotnej zmianie, czyli doprecyzowaniu, że naruszenie przepisów o tachografie (Rozporządzenie 165/2014) na terenie innego państwa członkowskiego może być karane w państwie członkowskim, w którym zostało wykryte, czego brakowało inspektorom już od dłuższego czasu i powodowało wiele zamieszania.
Już niedługo ma się pojawić informacja, kiedy dokładnie opisane zmiany wejdą w życie, o czym będziemy informować na bieżąco.