14 września br. w poznańskim hotelu Andersia odbyła się pierwsza organizowana we współpracy z firmą OCRK, Truck&Business konferencja dla transportu pt. „Szacowanie ryzyka w transporcie”.
Ryzyko w transporcie jest i tego nie da się uniknąć. Pytanie tylko, co zrobić aby zminimalizować go do minimum. Odpowiedzi na to pytanie próbowało udzielić 9 prelegentów, którzy na co dzień mają styczność z firmami transportowymi:
- dr hab. Inż. Zdzisław Kordel (Uniwersytet Gdański)
- Małgorzata Stocerz (INELO)
- Kamil Korbuszewski (GBOX Assist)
- Sebastian Hunicz (OCRK)
- Euzebiusz Jasiński (ZMPD)
- Łukasz Włoch (OCRK)
- Łukasz Chwalczuk (Kancelaria Prawna Irudica)
- Jacek Machocki
- Mateusz Śmiglak (WITD Poznań)
Wskaźniki w transporcie
Perspektywa dla przedsiębiorstwa transportowego nie wyglądają zbyt obiecująco. Z uwagi na to, iż największy rozwój ośrodków produkcyjnych mamy już za sobą, obecnie powstaje niewiele nowych miejsc skąd można zabierać/dowozić towar, co automatycznie prowadzi do zmniejszenia potencjału przewozowego. Ponadto w ostatnim czasie w całej Europie wprowadzane są przepisy prawa, które negatywnie wpływają na opłacalność pracy przewoźników.
Manipulacje w transporcie
Wielu z przewoźników traktuje manipulacje jako „niewielkie grzeszki”. W rzeczywistości mogą przełożyć się na ogromne straty finansowe. Wykrycie przez Inspekcję manipulacji na drodze to nie tylko mandat (decyzją administracyjną nawet do 5000 zł w Polsce). Ale szczegółowa kontrola na drodze wiąże się z opóźnieniem dostawy, co dodatkowo może zwiększyć poniesione koszty. Ponadto, w Polsce kary są jeszcze stosunkowo łagodne. W krajach europejskich kary za nadużycia są już dużo bardziej dotkliwe:
- Francja – 30 000 Euro
- Holandia – 88 000 Euro
- Irlandia czy Wielka Brytania – nawet więzienie do 5 lat.
Rozliczania delegacji i ryczałtów kierowcy
Po wprowadzeniu Loi Macron (we Francji) czy MiLog (w Niemczech) niejednokrotnie rozliczanie delegacji spędza przewoźnikom sen z powiek. Proces ręcznego rozliczania delegacji na podstawie informacji podanych przez kierowcę sprawia, że przedsiębiorca może wypłacić zawyżone bądź zaniżone stawki delegacji bądź ryczałtów. To z kolei może przełożyć się na:
- Roszczenia kierowców z tytułu niewłaściwie wypłaconych należności,
- Kontrole służb, mandaty i kary administracyjne,
- Postępowania sądowe,
- Nieefektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.
W tym miejscu rekomendowane jest zautomatyzowanie tego systemu w oparciu o narzędzia dostępne na rynku: GBOX Assist oraz system 4Trans.
Minimalizowanie ryzyka w firmie transportowej
Przede wszystkim firmy transportowe muszą nauczyć się przestrzegania obowiązujących przepisów. To połowa sukcesu, która prowadzi o zmniejszenia ryzyka w transporcie.
ZAPRASZAMY:
Pełna relacja z wydarzenia > TUTAJ