Tachograf jest dla kierowcy zawodowego jednym z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Warto być na bieżąco ze wszystkimi zasadami dotyczącymi obsługi tego urządzenia – wszelkie błędy i nadużycia grożą wysokimi karami ze strony uprawnionych służb. Aby ustalić, czy nie doszło do naruszeń, kontrolerzy mogą zażądać wglądu do danych na temat czasu pracy i odpoczynku kierowcy oraz analizować zapisane informacje w odniesieniu do obowiązujących przepisów.
W dzisiejszym artykule omówimy wyjątkowe sytuacje, w których kierowca ma możliwość wydłużenia swojego czasu pracy. Dowiedz się, jak opisać wydruk z tachografu i poznaj aktualne wymogi prawne. Zapraszamy!
Czym jest tachograf i do czego służy?
Tachograf to urządzenie pomiarowe, które rejestruje kluczowe dane o aktywności kierowcy (czas jazdy, dyżuru lub odpoczynku) oraz informacje na temat funkcjonowania pojazdu, jak na przykład przejechana odległość czy osiągana prędkość. Konieczność używania tachografów motywowana jest staraniami o poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i przeciwdziałaniem nadużyciom w zakresie czasu pracy kierowcy.
Czym są inteligentne tachografy 2 generacji?
Od wielu miesięcy gorącym tematem w branży TSL jest obowiązek stosowania inteligentnych tachografów 2 generacji – G2V2. Czasu na wymianę urządzeń jest coraz mniej – jak wynika z przepisów, do 18 sierpnia 2025 roku w nowe tachografy będą musiały zostać wyposażone wszystkie samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy wykorzystywane w transporcie międzynarodowym w granicach Unii Europejskiej.
Wśród nowych funkcji, które oferują inteligentne tachografy, znajduje się między innymi automatyczne rejestrowanie przekroczenia granic, a także rejestrowanie czasu i pozycji załadunku/rozładunku oraz typu przewozu. Bardzo istotną zmianą jest również umożliwienie służbom kontrolnym zdalnego odczytywania danych z pojazdów w ruchu za pomocą technologii DSRC.
W związku z wysokimi kosztami wymiany urządzeń, przedstawiciele polskich przewoźników wystosowali oficjalny apel do Ministra Infrastruktury o dofinansowanie zakupu nowych tachografów. Będziemy na bieżąco informować o wszystkich ewentualnych decyzjach – zapraszamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych oraz strony internetowej.
Jakie są rodzaje wydruków z tachografów?
Zanim dowiesz się, jak opisywać wydruki z tachografu, warto określić kiedy są niezbędne oraz jakie są ich rodzaje. Możemy wyszczególnić następujące wydruki:
- dzienny z karty kierowcy,
- zdarzenia i zakłócenia z karty kierowcy;
- dzienny z pojazdu;
- zdarzenia i zakłócenia z pojazdu;
- dane techniczne;
- przekroczenia prędkości.
Wydruk z tachografu należy wykonać między innymi podczas kontroli drogowej, w razie przekroczenia czasu jazdy lub skrócenia odpoczynku (czyli powołując się na art. 12/561/WE/2006, o którym przeczytasz poniżej) oraz w przypadku zgubienia lub zniszczenia karty kierowcy (pamiętaj wówczas o konieczności wykonania wydruku z tachografu zarówno na początku, jak i na końcu trasy).
Jak uniknąć kary za naruszenie przepisów?
Kluczową kwestią jest odpowiednie przeszkolenie kierowcy z obsługi tachografu oraz aktualnych przepisów prawnych, które musi spełniać. Niewątpliwie jest to najlepszy sposób na ograniczenie liczby naruszeń i związanych z nimi mandatów, jest jednak oczywiste, że transport to dziedzina, w której zdarzają się nieprzewidziane okoliczności – również takie, które mogą uniemożliwić wywiązanie się z obowiązujących wymogów.
Na szczęście ustawodawca pozostawił furtkę, która niejednokrotnie pozwala kierowcy wyjść obronną ręką z tego typu sytuacji. Chodzi oczywiście o art.12/561/WE/2006.
O czym mówi ART. 12/561/2006 WE?
To właśnie w tym kontekście pojawiają się wątpliwości, jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu jazdy. Artykuł dwunasty rozporządzenia 561/2006 mówi o możliwości odstąpienia od stosowania się do przepisów w pewnych ściśle określonych okolicznościach. W rozporządzeniu możemy przeczytać, że:
- „Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój”.
Wspomniane wyżej artykuły 6-9 dotyczą dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (art.6), przerw podczas prowadzenia pojazdu (art.7), dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku (art.8) oraz czasu spędzonego przez kierowcę podczas podróży promem lub pociągiem (art.9).
Jak możemy przeczytać w dalszej części rozporządzenia, w wyjątkowych okolicznościach możliwe jest przekroczenie czasu jazdy – w ujęciu tygodniowym dopuszczalne jest przekroczenie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu maksymalnie o jedną godzinę w celu dotarcia do centrum operacyjnego firmy lub miejsca zamieszkania (aby wykorzystać tygodniowy okres odpoczynku).
Na tych samych zasadach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o dwie godziny (pod warunkiem wykorzystania przerwy trwającej 30 minut, bezpośrednio przed dodatkowym okresem prowadzenia pojazdu).
Jak poprawnie opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu jazdy?
Trzeba pamiętać, że nie zawsze można skorzystać z odstępstw dopuszczających przekroczenie czasu jazdy. Opis sytuacji, w której zaszła taka konieczność musi wskazywać, że okoliczności obiektywnie uniemożliwiły kierowcy zastosowanie się do przepisów. Powinny to być sytuacje nieprzewidywalne, takie jak korek spowodowany wypadkiem drogowym, opóźnienie związane z warunkami pogodowymi, brak miejsc parkingowych czy konieczność zabezpieczenia mienia.
Kierowca powinien sporządzić opis niezwłocznie – w pierwszym bezpiecznym miejscu pozwalającym na postój. Wymagany okres przechowywania wydruków z tachografu wynosi 28 dni.
Co należy napisać na odwrocie wydruku z tachografu?
Na odwrocie należy zamieścić szczegółowy opis zaistniałej sytuacji. Opis ten powinien zawierać informacje na temat czasu, miejsca, rodzaju i przyczyny wykroczenia. Kierowca powinien powołać się na art.12/561/2006 WE, zamieścić swój podpis, a także określić, o ile przekroczył czas pracy lub skrócił czas odpoczynku.