EUROPA O MANIPULACJACH W TRANSPORCIE
16 kwietnia na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyła się, zorganizowana przez firmę Inelo, międzynarodowa konferencja na temat: „Manipulacje tachografem a bezpieczeństwo na drodze”.
Niezwykłe w skali europejskiej wydarzenie, nad którym patronat objęły Komisja Europejska i Główny Inspektorat Transportu Drogowego, dotyczyło problemu z jakim zmagają się nie tylko polskie firmy transportowe. Konferencja służyła wymianie doświadczeń między służbami kontrolnymi państw europejskich oraz zwiększeniu świadomości konsekwencji manipulacji dla kierowców, przedsiębiorców i dla społeczeństwa. W centrum konferencyjnym Stadionu Narodowego zgromadziło się 290 gości, wśród nich eksperci i przedstawiciele służb kontrolnych m.in. z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii, Norwegii, Finlandii, Danii, Turcji i z Polski. Z prelekcją wystąpili: Bernardo Martinez de Miguel, reprezentant Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE), Veronica Pampa (ISCTR w Rumunii), Dariusz Ciereszko (GITD w Polsce), Chris Dooley (Policja w Wielkiej Brytanii), Meelis Moor (Policja w Estonii), Helfried Gössel (Niezależny Ekspert, wieloletni pracownik policji niemieckiej), Małgorzata Stocerz (Inelo), Piotr Żółty (Inelo).
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
Bernardo Martinez de Miguel – Komisja Europejska
Prelekcja Pana Bernarda Martineza skupiała się głównie na ustawodawstwie Unii Europejskiej dotyczącym tachografów. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Historia wprowadzania kolejnych wersji tachografów
- Istotne informacje dotyczące statystyk służb kontrolnych – szacuje się, że 30‑35% danych tachografów jest zmanipulowanych
- Inteligentny tachograf: Rozporządzenie (WE) nr 165/2014 – ogólna specyfikacja techniczna
- Terminy dotyczące przyjęcia specyfikacji technicznej do inteligentnych tachografów – marzec 2016
- Zalecenie Komisji w sprawie wytycznych dot. najlepszych praktyk w zakresie egzekwowania prawa
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Dariusz Ciereszko – GITD w Polsce
Prelekcja Pana Dariusza Ciereszko dotyczyła głównie manipulacji w tachografach oraz ich negatywnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Metody wykrywania manipulacji przez GITD
- Przykłady manipulacji
- Statystyki wykrytych manipulacji w 2013 i 2014 roku – ponad 12 tys. ujawnionych manipulacji
- Negatywny wpływ manipulacji na bezpieczeństwo ruchu drogowego – przykłady wypadków, których powodem były manipulacje
- Konsekwencje związane z wykrytymi manipulacjami
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Veronica Pampa – ISCTR w Rumunii
Prelekcja Pani Veronici Pampa dotyczyła głównie manipulacji w tachografach. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Charakterystyka ISCTR – zakres obowiązków, podział terytorialny
- Metody wykrywania manipulacji przez ISCTR
- Statystyki wykrytych manipulacji w 2014 i 2015 roku – dwukrotny wzrost wykrywanych manipulacji w pierwszym kwartale 2015 w stosunku do pierwszego kwartału 2014, po wdrożeniu TachoScan Control, 80% manipulacji dotyczy użycia kart kierowców, wykresówek oraz tachografów
- Przykłady wykrytych manipulacji
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Chris Dooley – Policja w Wielkiej Brytanii
Prelekcja Pana Chrisa Dooley’a dotyczyła głównie manipulacji w tachografach oraz ich negatywnego wpływu na bezpieczeństwo na drodze. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Informacja na temat Policji w Wielkiej Brytanii – zakres obowiązków, agencje partnerskie
- Możliwe sankcje i konsekwencje łamania przepisów
- Przykłady wykrytych manipulacji
- Negatywny wpływ manipulacji na bezpieczeństwo na drodze – przykłady wypadków, których powodem były manipulacje
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Meelis Moor – Policja w Estonii
Prelekcja Pana Meelisa Moor’a dotyczyła głównie manipulacji w tachografach oraz ich negatywnego wpływu na bezpieczeństwo na drodze. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Informacja na temat Policji w Estonii – zakres terytorialny, charakterystyka, obowiązki
- Przykłady wykrytych manipulacji oraz urządzeń służących do manipulacji
- Statystyki wykrytych manipulacji w 2014 roku
- Sankcje grożące za wykryte manipulacje
- Negatywny wpływ manipulacji na bezpieczeństwo na drodze – film demonstrujący w jaki sposób manipulacje tachografem wpływają na zachowanie pojazdu na drodze
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Helfried Gössel (Niezależny Ekspert, wieloletni pracownik policji niemieckiej)
Prelekcja Pana Helfrieda Gössel dotyczyła głównie manipulacji w tachografach, sankcji jakie przewiduje prawo niemieckie za wykryte manipulacje oraz ich negatywnego wpływu na bezpieczeństwo na drodze. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Krótka charakterystyka Policji niemieckiej – zakres obowiązków, zakres terytorialny
- Co się dzieje kiedy występują manipulacji przy użyciu magnesu? – konsekwencje dla pojazdu, wpływ na bezpieczeństwo na drodze
- Narzędzia wykrywania manipulacji
- Sankcje dla kierowcy i przedsiębiorstwa w przypadku wykrycia manipulacji
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Małgorzata Stocerz – Inelo
Prelekcja Pani Małgorzaty Stocerz miała na celu przybliżenie tematu wykrywania i konsekwencji manipulacji. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Główne sposoby wykrywania manipulacji w różnych krajach
- Zalecenia Komisji Europejskiej dotyczące sposobów kontroli na drogach i w firmach
- Wpływ manipulacji na bezpieczeństwo na drodze
- Konsekwencje wykrycia manipulacji
- Sankcje finansowe wykrycia manipulacji w różnych krajach – kary dla kierowców do 5 000€, a dla firm nawet do 88 000 € w zależności od kraju
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row]
Piotr Żółty – Inelo
Prelekcja Pana Piotra Żółtego dotyczyła głównie rodzajów manipulacji oraz najnowszych zmian w prawie dotyczących możliwości utraty dobrej reputacji, a w konsekwencji nawet cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, w przypadku wykrycia manipulacji. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tej prelekcji były:
- Główne rodzaje wykrywanych manipulacji – przykłady z różnych krajów tj.:
– Jazda bez karty
– Jazda na karcie nieprawidłowej
– Krótkie podjazdy
– Magnesy, wyłączniki napięcia oraz inne urządzenia manipulujące
– Nielegalne kalibracje
- Najnowszych zmian w prawie dotyczących możliwości utraty dobrej reputacji, również w przypadku wykrycia manipulacji w innych krajach Unii Europejskiej.
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_empty_space height=”32px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
GALERIA
[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”3097,3099,3100,3101,3103,3116,3118,3120,3121,3122,3123,3146″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self”][/vc_column][/vc_row]