Pandemia nie tylko zmienia otoczenie biznesowe, ale również przyśpiesza procesy zachodzące w branży TSL, którym towarzyszy dynamiczny rozwój rozwiązań IT oraz cyfryzacja przedsiębiorstw transportowych. Równolegle szeroko zakrojona digitalizacja stanowi istotny element strategii przyjętej w Unii Europejskiej dla transportu drogowego. Ma ona szczególne znaczenie dla zagadnień dotyczących kontroli. Należy podkreślić, że najważniejsze zmiany w tym obszarze zostały już dokładnie zaplanowane, a także opublikowane w formie obowiązujących przepisów – w większości w ramach tzw. pakietu mobilności.
Nadchodzące zmiany – naczynia powiązane
Co się zmieni w przebiegu kontroli drogowych kierowców na przestrzeni kilku następnych lat? Do jakich informacji będą mieli dostęp inspektorzy? Jakie dane będą rejestrowały tachografy? Odpowiedzi w artykule numeru udziela Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń. Już teraz możemy zdradzić, że nadchodzących zmian jest sporo, przy czym są one ze sobą powiązane i mocno się zazębiają. Uczciwi przewoźnicy nie mają się o co obawiać – dla nich, dzięki preselekcji oraz ratingowi, kontrole powinny być rzadsze i krótsze. Nie zdradzając więcej szczegółów, zapraszamy do lektury.
Czy najtrudniejsze jest już za nami?
Od momentu, kiedy w transporcie i nie tylko, wszystko wywróciło się do góry nogami minął już ponad rok. Dla całej branży transportowej, która określana jest mianem krwioobiegu gospodarki, ostatnie miesiące były swoistym testem, a dla niektórych przedsiębiorców walką o przetrwanie. Czy najtrudniejsze jest już za nami? Według Ireneusza Czulaka, eksperta OCRK ds. analiz i rozliczeń, powinniśmy być dobrej myśli. Informacje o coraz lepszej kondycji firm sektora transportowego potwierdzają m.in. dane z systemów telematycznych GBox, gdzie w 4 kwartale 2020 roku, ciężarówki polskich przewoźników pokonały 190 milionów kilometrów więcej, niż w tym samym okresie roku poprzedniego, co na pewno jest wskaźnikiem, który wpływa pozytywnie na przyszłość branży transportowej.
„Kilometrówka” – czy to legalne?
Ponadto w aktualnym numerze kwartalnika Czas na transport Piotr Dajema, ekspert ds. wdrożeń i szkoleń, postawi znak zapytania przy legalności kilometrówek i pokaże, że z oprogramowaniem 4Trans jest to możliwe, dzięki zastosowanym algorytmom oraz właściwym ustawieniom programu. Świadczenia z tytułu podróży służbowych naliczane są zgodnie z obowiązującymi przepisami, a to w połączeniu z odpowiednią dokumentacją wewnątrzzakładową pozwala spełnić oczekiwania niejednego przedsiębiorcy.
Ecodriving i ETA – must have
Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku Grupa Inelo ciągle rozwija swoją ofertę, prowadząc równolegle prace nad kluczowymi projektami. Ecodriving to już nie tylko modne hasło marketingowe. Ekonomiczna jazda stanowi jeden z kluczowych elementów, który pozwala zwiększyć rentowność firmy transportowej, wpływając równocześnie na zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdu, poprawę bezpieczeństwa, czy minimalizację wpływu przejazdu na środowisko. Aby zapanować nad wszystkimi danymi i w czasie rzeczywistym obserwować tendencje wśród kierowców, warto wyposażyć się w odpowiednie narzędzie telematyczne, jak system GBox wraz z modułem Eco-driving Pro. W kwartalniku poświęciliśmy również sporo miejsca zintegrowanym systemom zapewniającym nowoczesne łańcuchy dostaw, w oparciu o innowacyjne technologie, które gwarantują ciągły dostęp do informacji o pojazdach bez ryzyka pomyłki w postaci czynnika ludzkiego. W dobie zakupów online oraz coraz szybszej dostawy towaru „pod drzwi” przewagę konkurencyjną pozwalają osiągnąć systemy ETA. Pamiętajmy, że zmiany, które dzieją się na naszych oczach, stanowią nowe możliwości rozwoju. Aby się jednak do nich dostosować i sprostać wymogom rynku, należy spojrzeć na transport z perspektywy niezbędnych inwestycji, pozwalających osiągnąć przewagę konkurencyjną.
Kwartalnik dostępny dla czytelników newslettera już jutro.