Czy wymagana będzie wymiana tachografów w przypadku braku wykonywania transportu zarobkowego transgranicznie – np. w przypadku konieczności skierowania pojazdu na serwis do Polski?
Wszystko zależy od tachografu jaki jest zamontowany w pojeździe. W przypadku, gdy uszkodzeniu ulegnie tachograf G2V1 (montowane od czerwca 2019) należy taki tachograf wymienić na najnowszy G2V2, niezależnie od tego gdzie pojazd będzie użytkowany. W przypadku uszkodzenia tachografu G1 można wymienić taki tachograf na inny pierwszej generacji (G1V3), lecz należy pamiętać, że nie będzie można takiego pojazdu użytkować po 1.1.2025 w innym kraju członkowskim UE.
Pozostałe pytania i odpowiedzi (2)
Pytanie
Dzień dobry. Zwracam się do Pana z pytaniem. Czy muszę mieć zamontowany nowy tachografu 2 Jeśli nie prowadzimy działalności zarobkowej, a samochód służy nam do celów hobbistycznych. Transportujemy w naszym stowarzyszeniu golebie pocztowe na tzw loty?
Odpowiedź
To zależy od tego czy w tym pojeździe przy tego typu transporcie musi być zamontowany i czy jest zamontowany tachograf. Jeśli tachograf jest zamontowany, a przepisy wskazują, że powinien być używany to nie ma wyjątku dot. wymiany tachografów. Innymi słowy, aby wjechać do innego kraju UE pojazd musi być wyposażony obecenie w tachograf G2V1 lub G2V2, a od sierpnia 2025 wyłącznie w tachograf G2V2.