Jak prawidłowo wpisywać załadunki i rozładunki w najnowszych tachografach? W ramach realizacji przewozu towaru z Chin do Niemiec białoruski przewoźnik przywiózł towar z Chin na Białoruś. Dalej naczepę z ładunkiem przejmuje polski przewoźnik. Kierowca A zatrudniony u polskiego przedsiębiorcy jedzie na Białoruś gdzie wpina załadowaną w Chinach naczepę którą, przyciąga do Polski do centrum operacyjnego i kończy pracę (idzie do domu) . Kierowca B przejmuje ciągnik z załadowaną naczepą i jedzie na rozładunek do Niemiec. Jakich wpisów załadunków i rozładunków w tachografie powinni dokonać kierowcy A i B? Scenariusz 1. Kierowca A wpisuje załadunek na Białorusi i rozładunek w Polsce. Kierowca B wpisuje załadunek Polska rozładunek Hiszpania (ale wtedy w tachografie wygląda to jak przewóz bilateralny z Polski do Hiszpanii i kierowca nie podlega pod płace sektorowe – a z CMR wynika co innego) Scenariusz 2. Kierowca A nie wpisuje nic (ale przecież jechał załadowany?). Kierowca B wpisuje tylko rozładunek w Hiszpanii ( i teraz nigdzie się nie załadował, w przypadku kontroli drogowej według tachografu jedzie bez ładunku, no i co on rozładował w Hiszpanii skoro nic nie ładował?) A jak by tak jeszcze dodać, że odbiorcą towaru jest węgierska firma i przed rozładunkiem kierowca B musi pojechać do urzędu celnego na terenie Węgier. Na urzędzie dostaje nowy CMR z miejscem załadunku Węgry i rozładunku Niemcy. Czy pobyt na terenie Węgier podlega pod delegowanie czy traktować go jak tranzyt?
Obecnie nie istnieją przepisy ani nawet wytyczne czy wyjaśnienia dotyczące szczegółów zaznaczania załadunków/rozładunków na nowych tachografach. Zamiast tego toczy się dyskusja czy kierowcy mają w ogóle obowiązek ich zaznaczania. Do czasu jej rozstrzygnięcia, jeśli Państwo zaznaczają w tachografie załadunki/rozładunki to bezpiecznym jest je zaznaczać zgodnie z załadunkami/rozładunkami widocznymi w dokumentach przewozowych. W przypadku kontroli to dokumenty przewozowe będą podstawą do kwalifikowania odcinków. Nadal nie zostało też rozstrzygnięte, jak kwalifikować przepinki i zmiany kierowców pod kątem delegowania – z naszych informacji wynika, że kwestia ta będzie poruszona na najbliższym spotkaniu ekspertów przy KE ds. delegowania. W praktyce w każdym przypadku, w którym istnieje wątpliwość jak zakwalifikować dany odcinek, każdy kraj członkowski może sam interpretować takie sytuacje. Dlatego w opisanym przypadku konieczne jest dokonanie zgłaszania w systemie IMI i rozliczenie czasu pracy tego kierowcy w szczególności, gdy dokumenty CMR świadczą o dostarczeniu/przepince towaru.