28 lipca 2023

    Nałożenia reklamacji na przewoźnika oraz obciążenia za niewykonany transport: przewoźnik podjął ładunek, po czym ruszył w kierunku rozładunku. Został zatrzymany w Niemczech przez kontrolę BAG. Okazało się, że miał przekroczone kabotaże i kontrola BAG cofnęła pojazd do miejsca załadunku. Jako że przewoźnik nie miał licencji spedycyjnej, nie zorganizował auta zastępczego. Ja poniosłem koszta zorganizowania kolejnego auta. Czy w tej sytuacji mogę wystawić reklamację lub notę obciążeniową za niewykonany transport i konieczność znalezienia kolejnego auta?

    Zasady współpracy przewoźnik/nadawca wynikają z umów, w ramach przewozów międzynarodowych na terenie UE (i państw, które przyjęły konwencję), zasady przewozu muszą być zgodne z konwencją CMR. W rozdziale IV tej regulacji wskazano odpowiedzialność przewoźnika, z kolei w rozdziale V poruszono kwestie roszczeń reklamacji.

    Jeśli przewóz odbywał się w ramach kabotażu na ternie Niemiec, wszelkie warunki wykonania zlecenia zawarte powinny być w umowie (w postanowieniach ogólnych i szczegółowych) między nadawcą a przewoźnikiem. Oczywiście większość warunków umownych regulują prawa lokalne danego państwa na wzór polskiej ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe oraz przepisów kodeksu cywilnego. Niezależnie jakie przedsiębiorstwo wykonuje przewóz w Polsce w ramach transportu krajowego (kabotażu), stosowane są artykuły 774-793 polskiej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. W konteście Niemiec obowiązują podobne regulacje, w tym przypadku paragrafy 407 – 452d niemieckiego kodeksu handlowego: Handelsgesetzbuch (HGB). Prawu krajowemu podlegają między innymi kwestie: potrącenia, zawarcia umowy, wygaśnięcia i rozwiązania umowy, naruszenia ogólnych zasad zobowiązań umownych wynikających z § 280 – Bürgerliches Gesetzbuch, (KGB), skutków niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy, odszkodowania, zastawu, załadunku i rozładunku towarów, ubezpieczenia.

    Reasumując, wszelkie możliwości odzyskania poniesionych strat powinny wynikać wprost z postanowień umowy zawartej między nadawcą/przewoźnikiem. Wówczas gdy umowa nie będzie wskazywać konkretnych rozwiązań problemu reklamacji/odszkodowania, należy przytoczyć regulacje krajowe (HGB, BGB). Polecam przegląd warunków zawartej umowy, najlepiej przy udziale doświadczonego radcy prawnego specjalizującego się w umowach na realizację kabotażu w obrębie Niemiec.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zadać dodatkowe pytanie w tym temacie?