Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek w transporcie drogowym?

zabezpieczenie ładunku w transporcie, transport drogowy
2022-10-20 14:45
Inelo Inelo
Blog

Zabezpieczenie ładunku to kwestia, o której nie sposób zapomnieć w branży transportowej. Optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i prawidłowe rozmieszczenie przewożonych towarów – te i inne kwestie opisują odpowiednie regulacje prawne. O czym jeszcze pamiętać podczas mocowania ładunku w naczepie pojazdu? Dowiesz się o tym z tekstu poniżej.

Prawidłowe rozmieszczenie ładunków

W jaki sposób przeprowadzić załadunek, żeby rozmieszczenie towarów wewnątrz przyczep było optymalne? Głównym kryterium jest zadbanie o odpowiednią moc nacisku na osie pojazdu, co oznacza, że towar powinien być rozlokowany równomiernie. To proste zadanie, gdy naczepa jest wypełniona po brzegi – towar nie grozi przemieszczaniem, które jest szczególnie niebezpieczne w czasie hamowania lub na zakrętach. Z równomiernym ładunkiem spalimy też mniej paliwa.

Regulacje prawne dotyczące zabezpieczenia ładunków

Jeszcze kilka lat temu regulacje prawne dotyczące prawidłowego zabezpieczenia ładunku w transporcie, mocowania, które ma uniemożliwić przemieszczanie ładunku, ogólnego bezpieczeństwa w czasie jazdy (także bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego), ale również zabezpieczenia interesów zlecającego transport były dosyć ogólne i zamieszczone w kilku ustawach. W celu uspójnienia przepisów na terenie Polski 28 lutego 2018 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu ładunku.

Na gruncie europejskim prawidłowe zabezpieczenie ładunku w transporcie drogowym reguluje pkt 1 załącznika III dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylająca dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014).

Z kolei kwestie odpowiedzialności za przewożony towar opisuje dokładnie      Konwencja CMR, o której przeczytasz w dalszej części tekstu. To jednak nie wszystko. Od 2014 roku na użytek każdego przewoźnika oddano opracowane przez Komisję Europejską dobre praktyki z zakresu właściwego mocowania ładunków w przestrzeni ładunkowej pojazdu z których mogą, ale nie muszą korzystać.

Co zrobić, gdy nasz ładunek nie zapełnia całej przestrzeni załadunkowej?

W idealnej sytuacji towar powinien zapełniać całą przestrzeń ładunkową pojazdu (w takim przypadku kierowcy stosują najczęściej mocowanie blokowe – więcej przeczytasz o nich w dalszej części tekstu). Co jednak zrobić w przeciwnym przypadku? Wówczas nieodpowiednie zabezpieczenie ładunku może skończyć się jego przesuwaniem w czasie hamowania. Na szczęście istnieje wiele metod zabezpieczenia ładunku, które pomogą kierowcy sprawnie przewieźć towar i zadbać o jego bezpieczeństwo wewnątrz platformy ładunkowej.      Popularne metody zabezpieczania ładunku

Dużą popularnością w transporcie drogowym cieszy się mocowanie blokowe, które polega na równomiernym i ciasnym umieszczeniu towaru wewnątrz przestrzeni ładunkowej pojazdu. Taka metoda sprawdza się jednak tylko wtedy, gdy przy załadunku ilość towaru idealnie dopasowuje się do przestrzeni w naczepie. Przy mocowaniu blokowym środki pomocnicze w postaci mat antypoślizgowych nie są wymagane. Niepotrzebne są wtedy także siatki, stosowane w innych przypadkach, sposoby montowania dodatkowej liny czy łożyska klinowe. Co zrobić, kiedy w naszych kontenerach towar nie wypełnia całej przestrzeni? Warto skorzystać z opisanych poniżej sposobów.

Belki rozporowe

Belki rozporowe znane są też jako belki transportowe, ramy rozporowe albo belki na burtowe. W praktyce można zamocować je między towarami, sprawiając, że jest on dosunięty ścian bocznych. Belki są bardzo łatwe w obsłudze. Na rynku dostępne są modele stalowe i metalowe.

Odciągi łańcuchowe to też inaczej łańcuchy transportowe, które sprawdzą się podczas przewożenia nieforemnego, pojedynczego i do tego ciężkiego ładunku. Odciągami transportowymi unieruchamia i uziemia się towar tak, żeby nie przemieszczał się w czasie jazdy. Za pomocą odciągów zabezpiecza się często maszyny przemysłowe. Co ważne, przy przewożeniu pojedynczego ładunku sprawdzą się też maty antypoślizgowe.

Ryglowanie

Ryglowanie to prosta technika, która nie wymaga odpowiedniego sprzętu. Jak sama nazwa wskazuje, polega na zaryglowaniu towaru wewnątrz przestrzeni ładunkowej. Jest to jednak wskazane tylko wtedy, gdy towar jest odpowiednio sztywny. Ryglować towar można np. korzystając z długich belek, które służą w tym przypadku jako kliny.

Pasy transportowe

Podobnie jak odciągi łańcuchowe, pasy transportowe stosuje się do mocowania ładunku o niewymiarowych gabarytach. Pasy transportowe są jednak na tyle uniwersalne, że są na wyposażeniu niemal każdego przewoźnika. Żeby pas transportowy był odpowiednim zabezpieczeniem ładunku, musi być dobrany pod kątem wagi towaru i przytwierdzony do zaczepu znajdującego się na naczepie. Pasy są również wykorzystywane przy przewożeniu palet. Do zabezpieczenia towaru stosuje wtedy mocowanie szpringowe, czyli odciąganie narożnych elementów towaru w przeciwnych kierunkach.

Worki sztauerskie

To inaczej poduszki powietrzne służące do mocowania ładunków. Na worki sztauerskie mogą oddziaływać wysokie siły tarcia, dlatego wkłada się je pomiędzy duże bloki towaru. Są często niezbędne do prawidłowego zabezpieczenia ładunku w transporcie drogowym, a ich dodatkowym atutem jest niska cena i fakt, że są miękkie, co oznacza, że opakowanie towarów, których dotykają, nie ulegnie zniszczeniu.

Szukając odpowiedniego sposobu zabezpieczenia towaru warto pomyśleć o metodzie często stosowanej w kontenerach. Listwy ukośne i poprzeczne, bo nich mowa, są popularne ze względu na swoją uniwersalność: mogą służyć jako podstawa ładunku lub bufor pomiędzy elementami towaru    

Odpowiedzialność́ za prawidłowe przewożenie ładunku

W kwestii określenia, kto ponosi odpowiedzialność za ładunek w transporcie drogowym, szczególnie w przypadku transportu międzynarodowego, zastosowanie ma Konwencja CMR. Jest podpisywana na poziomie rządów poszczególnych państw. Co ciekawe, Konwencja odnosi się nie tylko do uszkodzenia ładunków w transporcie. Reguluje ona także kwestie terminowości transportu. W świetle jej zapisów w przypadku uszkodzenia lub opóźnienia towaru należy spodziewać się kar umownych.

Jak się okazuje, odpowiedzialność ciążąca na przewoźniku za odpowiednie zabezpieczenie towaru jest spora i regulowana przepisami zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi. Zabezpieczenie towaru wpływa też na bezpieczeństwo jazdy kierowcy. Chociażby z tych powodów warto zadbać o to, żeby przewożony towar był dobrze zamocowany w naczepie.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta