Pobierz najnowszy numer kwartalnika i sprawdź, czy jesteś gotowy na nowy system poboru opłat e-TOLL

kwartalnik Grupa Inelo, e-toll
2021-07-30 09:57
Inelo Inelo

Aktualności

30 września 2021 roku – tę datę powinien zapamiętać każdy przewoźnik, który do tej pory za przejazd drogami płacił poprzez viaTOLL. Od października br. w Polsce będzie działał nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL. To po stronie przedsiębiorcy pozostaje wybór sposobu przekazywania obowiązkowych danych o lokalizacji pojazdów, zarejestrowanie firmy w nowym systemie oraz metoda rozliczenia za drogi. Nie jest to proces skomplikowany, jednak w początkowej fazie działania nowego systemu, możemy  napotkać kilka pułapek.

Kiedy i jak przejść ze starego systemu na nowy? Jaki sposób przekazywania danych wybrać? Czy każdy system telematyczny będzie zintegrowany z eTOLL? W jaki sposób będą kontrolowane opłaty w nowym systemie? Na co zwrócić uwagę i jak dobrze się przygotować? Odpowiedzi w artykule numeru udziela Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń. Jedno jest pewne – wprowadzane zmiany stanowią rewolucję dla polskich przewoźników, a  czasu na przygotowania jest coraz mniej.

Pakiet mobilności 2022 – wzrosną koszty zatrudnienia

Przesiadka na nowy system poboru opłat, to nie jedyna zmiana, która czeka rodzimy transport, a to wszystko za sprawą kolejnych zapisów pakietu mobilności. Już od 02.02.2022 r. polskiemu kierowcy wykonującemu międzynarodowy transport drogowy, w części wykonywanych przewozów przysługiwała będzie płaca równa wynagrodzeniu należnemu pracownikowi na stanowisku kierowcy w danym kraju, w którym wykonuje pracę. W konsekwencji koszty zatrudnienia kierowców wzrosną niezależnie od tego, czy nastąpi zmiana polskich przepisów. Kwestia tej zmiany może wpłynąć na wysokość wzrostu płacy kierowcy, który w zależności od rodzaju i kierunków realizowanych transportów może wynosić od 20 do 40%. Niestety, ale nowe wymogi  najmocniej uderzą w firmy transportowe z Polski i krajów z najniższą płacą minimalną. O płacy minimalnej stosowanej od 2015 r. oraz zagrożeniach dla polskiego transportu międzynarodowego wynikających z wejścia w życie europejskiego pakietu mobilności I w wyczerpujący sposób w swoich artykułach piszą eksperci Grupy Inelo.

Transport lekki w gronie licencjonowanych przewoźników

Na rewolucję muszą być również gotowi przewoźnicy realizujący transport lekki. Najpóźniej w maju 2022 roku, blisko 37 tysięcy polski pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, żeby móc jeździć na terenie Unii Europejskiej, będzie musiało zostać wyposażonych w licencje, co wiąże się z dodatkowymi formalnościami, a także kosztami. Warto również odnotować, że od maja przyszłego roku inspekcje drogowe będą miały większą kontrolę nad przewoźnikami realizującymi transport lekki, co może w dłuższej perspektywie poprawić konkurencyjność na rynku. Jaki będzie koszt licencji i co się jeszcze zmieni ? Zapraszamy do lektury.

Wywiad z Growing Eco – Partnerem Biznesowym Grupy Inelo

Polecamy również wywiad z Malwiną Pyrzanowską, Company Owner w Growing Eco, z którą rozmawiamy o tym, czym kierują się kontrahenci dobierając partnerów biznesowych i jak ważną rolę odgrywają nowoczesne technologie oraz digitalizacja w realizacji zleceń transportowych. Przykład  Growing Eco nie jest przypadkowy – jest to prężnie działająca firma, która świadczy kompleksowe usługi w zakresie importu i eksportu towarów z dowolnego miejsca w Europie. Dzięki ścisłej współpracy z kontrahentami, wszystkie łańcuchy dostaw dla każdego zlecenia są dostosowywane do indywidualnych potrzeb, co bezpośrednio przekłada się na setki zadowolonych klientów.

Tachoscan Web – oprogramowanie dla zagranicznych firm transportowych

Na sam koniec miło nam poinformować, że Grupa Inelo wyposaży europejski transport drogowy w nowe oprogramowanie Tachoscan Web. Jest to kolejny krok w ekspansji Grupy Inelo na rynki zagraniczne. Do tej pory w naszym portfolio znajdowały się rozwiązania do wykrywania manipulacji, jak Tachoscan Control, z którego korzystają 42 inspekcje drogowe i służby kontrolne w 23 krajach Europy. Tachoscan Web przeznaczony jest  dla zagranicznych firm transportowych. Jesteśmy przekonani, że Tachoscan Web odniesie podobny sukces, jak nasze rodzime rozwiązania dedykowane polskim klientom.

Nowy numer kwartalnika dostępny dla czytelników newslettera

Najnowszy numer kwartalnika Czas na transport dostępny jest wyłącznie dla czytelników newslettera INELO. Aby otrzymać dostęp do kwartalnika w wersji elektronicznej i unikalnych treści oraz porad, należy zostać naszym subskrybentem. 

Kwartalnik już dostępny!

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta

    (22) 113 40 60