Ruszyła rejestracja w systemie e-TOLL

system e-toll
2021-05-31 08:14
Inelo Inelo

Aktualności

25 maja Ministerstwo Finansów uruchomiło rejestrację w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Według zapewnień Krajowej Administracji Skarbowej sama rejestracja ma być krótkim intuicyjnym procesem, który można przeprowadzić całkowicie online. Rozpoczęty proces rejestracji stanowi kamień milowy wdrożenia nowego systemu poboru opłat, który uruchomiony zostanie w czerwcu 2021 r.

Czym jest nowy system poboru opłat e-TOLL?

Nowy system poboru opłat e-TOLL jest rozwiązaniem tworzonym, wdrażanym, utrzymywanym, a także monitorowanym przez Krajową Administrację Skarbową. Najważniejszą zmianą wynikającą z przejścia z obecnego systemu viaTOLL na system poboru opłat e-TOLL jest rezygnacja z technologii radiowej (DSRC) na rzecz pozycjonowania satelitarnego i bezprzewodowej transmisji danych (GNSS). Każdy użytkownik pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów poruszający się drogami płatnymi może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu:

  • Aplikację e-TOLL PL
  • Urządzenie pokładowe OBU
  • Zewnętrzny System Lokalizacji (ZSL)

Zewnętrznym  Systemem Lokalizacji zintegrowanym z nowym systemem poboru opłat w Polsce  będzie urządzenie GBox, którego producentem jest Grupa Inelo. Aktualnie finalizowany jest proces integracji, który zakończy się dopuszczeniem GBox do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Ponadto w urządzeniach GBox-X  dodana została obsługa sieci Galileo i  GLONAS, wspomaganie działania lokalizacji w ramach europejskiego systemu pozycjonowania za pomocą systemu EGNOS oraz obsługę A-GPS, w celu przyspieszenia ustalenia pozycji. Podjęte działania umożliwią płynne  dostosowanie się do nowego systemu poboru opłat e-TOLL.

Co zrobić przed wygaszeniem systemu viaTOLL?

W pierwszej kolejności należy zarejestrować się w nowym systemie opłat e-TOLL, a następnie wyrejestrować się z viaTOLL. Kolejnym krokiem powinien być zwrot viaBOX, co pozwoli uzyskać zwrot kaucji za urządzenie, przy czym jej odzyskanie będzie również możliwe po wygaszeniu systemu viaTOLL. Na samym końcu należy w ciągu 12 miesięcy od wygaśnięcia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 roku, rozliczyć środki znajdujące się na koncie. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego.

Rejestracja w systemie e-TOLL

Rejestracji w systemie e-TOLL można dokonać online na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Dodatkowe sposoby rejestracji zostaną uruchomione w kolejnym etapie i będzie można jej dokonać również stacjonarnie w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL, a także za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych.

e-TOLL – Internetowe Konto Klienta

Rejestracja online umożliwi szybkie utworzenie Internetowego Konta Klienta, dzięki któremu użytkownicy będą mogli korzystać z usług nowego systemu poboru opłat e-TOLL. Z poziomu Internetowego Konta Klienta można:

  • dokonać rejestracji online (metody uwierzytelnienia: Profil Zaufany, mObywatel, login i hasło)
  • zarządzać danymi i usługami e-TOLL w jednym miejscu
  • korzystać z płatności pre-pay i post-pay
  • pełni zarządzać usługami online:
  • wszystkie dokumenty finansowe dostępne w jednym miejscu
  • możliwość wykorzystania szybkich płatności online
  • automatyczne powiadomienia o wymaganych płatnościach
  • komunikacja z Poborcą Opłaty
  • nadawać poziomy uprawnień dla użytkownika, np. administrator, księgowy, kierowca
  • zarządzać pojazdami zarejestrowanymi w trybie online

System e-TOLL – harmonogram działań

Kolejne etapy projektu i czas ich wdrażania zależeć będzie od daty wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych i KFD oraz niektórych innych ustaw. Według aktualnych założeń końcem maja br. w sklepach Google Play i App Store zostanie udostępniona bezpłatna aplikacja mobilna e-TOLL PL. Uruchomienie produkcyjne systemu ma nastąpić pierwszej połowie czerwca, podobnie jak otwarcie pierwszych Miejsc Obsługi Klienta.

Wsparcie dla użytkowników systemu poboru opłat e-TOLL

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, którego zadaniem jest wsparcie użytkowników w procesie rejestracji w systemie e-TOLL. Z pomocy konsultantów można korzystać wybierając jeden z numerów: 800 101 101 oraz  +48 22 521 10 10. Ponadto użytkownicy mogą korzystać z adresu mailowego kontakt@etoll.gov.pl.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta

    (22) 113 40 60