Jak minimalizować ryzyko związane z przewozem ładunków niebezpiecznych?

ADR
Inelo Inelo
Blog

Jak minimalizować ryzyko w transporcie ADR? To pytanie zadają sobie wszyscy odpowiedzialni przewoźnicy i kierowcy, którzy mają styczność z materiałami sklasyfikowanymi jako niebezpieczne. I słusznie – bo choć przewóz materiałów niebezpiecznych stanowi codzienność dla wielu firm, w tego typu zleceniach nie ma miejsca na pomyłki.

W tym artykule przeczytasz jak minimalizować ryzyko ADR w oparciu o aktualne wytyczne, doświadczenie z tras i realia pracy z klientami, którzy wymagają najwyższych standardów bezpieczeństwa. Dowiesz się również, jaką dokumentację należy posiadać w kabinie pojazdu. Bezpieczeństwo zaczyna się od wiedzy, dlatego zachęcamy Cię do dalszej lektury.

Czym są ładunki niebezpieczne i jakie zagrożenia stwarzają?

Ładunki niebezpieczne to substancje lub przedmioty, które w wyniku swoich właściwości mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz dla środowiska. Materiały tego typu klasyfikowane są one według przepisów ADR, czyli międzynarodowej umowy powstałej w 1957 roku. Obecnie konwencję ADR ratyfikowało ponad 50 państw z całego świata.

Co zalicza się do ładunków niebezpiecznych? Są to między innymi:

  • gazy (np. butle z propanem),
  • ciecze łatwopalne (np. paliwa),
  • substancje toksyczne i zakaźne (np. chemikalia przemysłowe, odpady medyczne),
  • materiały radioaktywne (np. izotopy do zastosowań medycznych),
  • substancje żrące (np. kwasy),
  • materiały wybuchowe (np. fajerwerki),
  • odpady chemiczne.

Przewóz materiałów niebezpiecznych to ogromna odpowiedzialność. Transport ładunków niebezpiecznych może prowadzić do pożarów i eksplozji (np. w wyniku kolizji lub niewłaściwego przechowywania), skażenia środowiska (w razie wycieku substancji chemicznych do gleby lub wody), czy zatrucia ludzi i zwierząt. Zagrożenie stanowią także awarie technicznie, takie jak na przykład korozja elementów przez substancje żrące. To właśnie dlatego tak duże znaczenie ma właściwe zabezpieczenie transportu ADR oraz szkolenie kierowców.

Jakie klasy ładunków niebezpiecznych wyróżnia umowa ADR?

Umowa ADR wyróżnia 9 głównych klas ładunków niebezpiecznych, które odnoszą się do różnych rodzajów zagrożeń:

  • klasa 1 – materiały wybuchowe,
  • klasa 2 – gazy,
  • klasa 2 – ciecze łatwopalne,
  • klasa 4 – ciała stałe niebezpieczne,
  • klasa 5 – substancje utleniające i nadtlenki organiczne,
  • klasa 6 – materiały toksyczne i zakaźne,
  • klasa 7 – materiały promieniotwórcze,
  • klasa 8 – substancje żrące,
  • klasa 9 – różne materiały i przedmioty niebezpieczne.

Jakie są obowiązki przewoźnika w zakresie transportu ładunków niebezpiecznych?

Rola przewoźnika w nie kończy się na odpowiedzialności za wykonanie zlecenia. Przewoźnik, który podejmuje się realizacji transportu ładunków niebezpiecznych, musi działać zgodnie z wymogami określonymi przez przepisy ADR, a niedopełnienie tych obowiązków prowadzi do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych.

Zanim ładunek trafi na pojazd, przewoźnik ma obowiązek upewnić się, że został on prawidłowo sklasyfikowany. Konieczne jest również zweryfikowanie niezbędnej dokumentacji i kontrola poprawności zabezpieczenia ładunku oraz samego pojazdu (w tym tablic i naklejek ostrzegawczych). Naruszenie przepisów ADR uniemożliwia dopuszczenie pojazdu do wykonywania zlecenia. Co więcej, jeżeli w trakcie przewozu ujawnione zostaną jakiekolwiek nieprawidłowości – na przykład nieszczelność opakowania lub różnego rodzaju awarie – konieczne jest natychmiastowe przerwanie realizacji przewozu.

Jakie dokumenty musi posiadać kierowca?

Kompletna i aktualna dokumentacja to absolutna podstawa. Kierowca, który wykonuje transport ADR, musi posiadać w kabinie pojazdu:

  • zaświadczenie ADR, które stanowi potwierdzenie odbycia szkolenia, dopuszczającego kierowców do przewozu materiałów niebezpiecznych,
  • list przewozowy, w którym znajdują się wszystkie wymagane informacje dotyczące transportowanego ładunku,
  • instrukcje dla kierowcy, dotyczące towarów ADR, a także postępowania w przypadku awarii,
  • prawo jazdy.

Ponadto w przypadku transportu towarów przypisanych do klasy 1 (materiały wybuchowe) niezbędne jest dodatkowe specjalne zezwolenie. Wymagane jest też świadectwo dopuszczenia pojazdu do przewozu, które dotyczy cystern oraz ponownie – transportu niektórych materiałów i przedmiotów wybuchowych oraz samoreaktywnych.

Jakie oznakowanie pojazdu jest wymagane?

Każdy pojazd biorący udział w przewozie materiałów niebezpiecznych musi być odpowiednio oznakowany. Chodzi o elementy wymagane przez przepisy ADR, które są niezbędne do identyfikacji rodzaju zagrożenia – na przykład przez służby ratunkowe w razie wypadku. To dzięki tym oznaczeniom wiadomo, z jakim niebezpieczeństwem mamy do czynienia – również wtedy, gdy dokumenty nie są dostępne.

Podstawowym elementem oznakowania są pomarańczowe tablice ostrzegawcze, które muszą znajdować się z przodu i z tyłu pojazdu. W górnym polu tablicy znajduje się numer rozpoznawczy zagrożenia (np. 23 – gaz palny), natomiast w dolnym – numer UN substancji (np. 1203 – benzyny). Tablica musi być nieodblaskowa, ale dobrze widoczna zarówno w dzień, jak i w nocy, a także odporna na warunki atmosferyczne. Innym ważnym oznaczeniem są nalepki ostrzegawcze, które posiadają kształt rombu o wymiarach co najmniej 10 cm na 10 cm. Mają one charakterystyczną kolorystykę i symbol graficzny, w zależności od klasy materiału niebezpiecznego.

Czym różni się szkolenie podstawowe od specjalistycznego ADR?

Podstawowe szkolenie ADR obejmuje zagadnienia dotyczące między innymi klasyfikacji materiałów niebezpiecznych, oznakowania pojazdów, postępowania w sytuacjach awaryjnych i zapobiegania zagrożeniom. Omawiane są także kwestie prawne oraz zakres odpowiedzialności kierowcy. Po zdaniu egzaminu kierowca otrzymuje świadectwo ADR, które pozwala na przewóz większości materiałów niebezpiecznych.

Szkolenie specjalistyczne ADR jest natomiast rozszerzeniem podstawowego modułu, które jest niezbędne w przypadku jeszcze bardziej wymagających rodzajów transportu. Takie szkolenie musi ukończyć każdy kierowca, który realizuje transport za pomocą cysterny lub przewozi materiały wybuchowe bądź promieniotwórcze.

Jak często należy odnawiać certyfikat ADR?

Świadectwo ukończenia szkolenia ADR jest ważne przez 5 lat, a termin ten liczy się od daty zdania egzaminu. Uprawnienia należy odnowić z odpowiednim wyprzedzeniem – na rok przed wygaśnięciem ważności obecnego certyfikatu.

Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów ADR?

Firmy, które nie przestrzegają przepisów związanych z przewozem materiałów niebezpiecznych, muszą liczyć się z wysokimi karami. Niekompletny dokument przewozowy (np. brak numeru UN) może wiązać się z mandatem rzędu 500 zł. Jeśli dokument przewozowy w ogóle nie został sporządzony, kara wzrasta do 1000 zł. Dopuszczenie do przewozu kierowcy, który nie posiada ważnego zaświadczenia ADR to już ryzyko mandatu 2000 zł, a brak wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu – 6000 zł. Jednak kary mogą sięgnąć nawet 10 000 złotych – tyle zapłaci firma przyłapana na przewożeniu towaru niebezpiecznego niedopuszczonego do przewozu.

Warto pamiętać, że tego typu uchybienia mogą zostać zakwalifikowane jako bardzo poważne, a nawet najpoważniejsze naruszenia, co z kolei często prowadzi do wszczęcia dodatkowych kontroli i oceny reputacji przewoźnika.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta