Rozwiązanie telematyczne – nie ma się czego bać!

Inelo Inelo
Brak kategorii

Wywiad przeprowadzony przez dziennikarza portalu Fleetguru, Dariusza Piorunkiewicza z Mirosławem Tirakiem, kierownikiem działu wdrożeń GBOX.

Telematyka to pojęcie, które do niedawna bardziej znane było głównie kibicom sportów samochodowych, a nie przedsiębiorcom transportowym. Ale to się już zmieniło. Obecnie systemy telematyczne coraz częściej są wykorzystywane w samochodach ciężarowych. O tym, jak poprawiają efektywność pracy, rozmawiamy z kierownikiem działu wdrożeń GBOX w firmie Inelo z Bielska-Białej.

Dariusz Piorunkiewicz: Na początku może wyjaśnijmy, co to jest telematyka?

Mirosław Tirak, kierownik działu wdrożeń GBOX w firmie Inelo: Połączenie dwóch szerokich dziedzin: telekomunikacji oraz informatyki. Sam termin pochodzi z lat 70. i w dobie rozkwitu technologii informatycznych nabrał istotnego znaczenia. Rozwinął się o kolejne specjalizacje, szczególnie w branży transportowej. Telematyka w transporcie poprzez nowoczesne technologie wspiera zarządzanie pojazdami, kierowcami, ale także i ładunkami przy wykorzystaniu zaawansowanych systemów TSL.

Jakie rozwiązania telematyczne znajdują się w ofercie firmy Inelo?

Oprócz podstawowych rozwiązań, służących do lokalizowania i raportowania pracy kierowców oraz pojazdów, firma Inelo oferuje przede wszystkim zaawansowany system telematyczny GBOX Assist. Aktywnie wspiera on kierowcę oraz spedytora w codziennej pracy operacyjnej. Każdy z dostępnych wariantów może być rozbudowany o szereg dodatkowych funkcji. Pozwalają one np. automatyzować kwestie rozliczeń czasu pracy, pobierać dane z pomocniczych urządzeń zamontowanych w pojeździe, czy też wspierać indywidualne procesy dzięki wykorzystaniu komputera pokładowego GBOX Assist.

Jakie funkcje oferuje użytkownikowi system GBOX Assist?

System GBOX Assist wspiera kluczowe obszary pracy operacyjnej w firmie. Są to:

  • szybka komunikacja w czasie rzeczywistym na linii biuro – kierowca, dzięki której istnieje centralne miejsce do komunikacji z truckerami, a dodatkowo mechanizmy potwierdzeń przeczytania
  • zaawansowana analiza czasu pracy zgodnie z przepisami czasu pracy kierowców. Na jej podstawie można dokładnie planować przewozy w czasie i ustrzec się przed naruszeniami
  • informowanie o aktualnej czynności, jaką wykonuje kierowca, bez potrzeby bezpośredniego kontaktu z nim. W bardziej rozbudowanej formie także zbieranie dodatkowych danych na potrzeby raportowania pracy lub automatyzacji procesów w firmie
  • tworzenie i przesyłanie do kierowcy zleceń wraz z możliwością raportowania postępu ich wykonania w czasie rzeczywistym, zbieranie informacji o uwagach przy ich realizacji
  • nawigowanie kierowcy przy wykorzystaniu map dla pojazdów ciężarowych, możliwość zaplanowania dokładnej trasy poprzez spedytora i wysłania jej do nawigacji
  • przesyłanie skanów dokumentów bezpośrednio z kabiny pojazdu do biura. Wszystko po to, żeby przyśpieszyć rozliczenia, ale i wesprzeć kierowcę w styczności z obcojęzycznymi dokumentami.

Czym różni się odmiana systemu, znana pod nazwą GBOX Light?

Zestawy GBOX Light różnią się tym, że nie mają komputera pokładowego GBOX Assist dla kierowcy i funkcjonalności z tym związanych. Ich użytkownicy mogą jednak skorzystać z wielu opcji, m.in.:

  • bieżącej lokalizacji pojazdów wzbogaconej o szereg parametrów pracy pojazdów
  • dokładnej weryfikacji tras przejazdu za pośrednictwem map Google
  • prezentacji i raportowania danych uzyskanych z magistrali CAN pojazdu, m.in. w zakresie pracy silnika, informacji o czujnikach nacisku na oś, poziomie i zużyciu paliwa, pracy tachografu cyfrowego i wielu innych (w zależności od typu i rocznika pojazdu)
  • automatyzacji dostarczania danych potrzebnych do rozliczeń delegacji i ryczałtów oraz szeregu dodatkowych funkcji, takich jak np. alarmowanie o wystąpieniu danego stanu pojazdu czy udostępnianie pozycji pojazdu innym firmom/spedytorom.

Wymienione funkcje dostępne są w wygodnej aplikacji, obsługiwanej bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Wersja zestawu GBOX Light Digital daje dodatkowo możliwość zdalnego pobierania odczytów karty kierowcy lub tachografu bezpośrednio do biura. Wszystko dzieje się za pośrednictwem aplikacji, która jest dostępna w przeglądarce komputera lub telefonu.

O jakie dodatkowe funkcje można rozbudować system?

Oprócz możliwości zdalnego pobierania odczytów cyfrowych system można rozbudować o dodatkową kontrolę paliwa za pomocą sond montowanych bezpośrednio w zbiorniku paliwa. W przypadku firm dysponujących chłodniami można zamontować czujniki temperatury, dające bieżący oraz historyczny podgląd na temperaturę chłodni. Niejednokrotnie pojawia się także chęć nadzorowania czasu pracy urządzeń wpływających na zużycie paliwa. Chodzi o ogrzewanie postojowe, agregaty oraz inne, montowane dodatkowo w pojazdach.

Bardzo istotną i ważną funkcją jest możliwość integracji systemu GBOX Assist w zasadzie z dowolnym systemem informatycznym poprzez API. Dobrym przykładem jest współpraca z kluczowymi na rynku dostawcami rozwiązań TMS, które dzięki wykorzystaniu urządzenia GBOX Assist wspierają firmę w pełnym procesie planowania i obsługi zleceń, rozliczania kosztów czy także optymalizowania procesów w firmie.

Warto też wspomnieć o niedawno wprowadzonej usłudze SENT-GEO. Pozwala ona spełnić obowiązek nakładany na przedsiębiorcę wykonującego przewóz tzw. towarów wrażliwych.

Co odróżnia system GBOX Assist od rozwiązań oferowanych przez producentów pojazdów?

Część producentów dostarcza zintegrowane rozwiązania, służące do lokalizowania pojazdów i pobierania informacji o parametrach technicznych, z których może korzystać spedytor. GBOX Assist to system telematyczny będący wsparciem nie tylko dla spedytora, ale także kierowcy w bieżącej pracy, m.in. na poziomie informacji o dostępnym czasie pracy oraz szerokiego spektrum funkcji operacyjnych, ułatwiających współpracę na linii biuro – kierowca. Bardzo istotna jest też uniwersalność systemu, gdyż GBOX Assist to niezależne rozwiązanie, które może zostać zamontowane w pojeździe dowolnego typu i marki.

Jakie podzespoły muszą zostać zamontowane w pojeździe, aby umożliwić współpracę z systemem GBOX? W jakich pojazdach można zamontować system?

Standardowy zestaw składa się z nowoczesnego technologicznie lokalizatora, odpowiednich wiązek i anteny GPS. Są to urządzenia niewidoczne dla kierowcy. W przypadku zestawów GBOX Assist dodatkowo zostaje zamontowany komputer pokładowy z wygodnym ekranem dotykowym. Można śmiało powiedzieć, że system GBOX można zamontować w każdym typie pojazdu, aczkolwiek rozwiązania GBOX Assist są w głównej mierze wykorzystywane przy flotach transportu powyżej 3,5 tony. Zazwyczaj to rozwiązanie wybierane jest przy przewozach międzynarodowych, ale mamy wielu klientów, którzy używają go także w przewozach krajowych.

Nasi klienci niejednokrotnie korzystają także z floty pojazdów dostawczych oraz osobowych. Wyjątkiem są pojazdy specjalistyczne i maszyny budowlane, które dopiero po pozytywnie przeprowadzonej wizji można wyposażyć w system GBOX.

Jak wykorzystanie tematyki może wpłynąć na efektywność działania firm transportowych?

System GBOX Assist służy przede wszystkim do poprawy efektywności pracy poprzez automatyzację i wsparcie istniejących w firmie procesów. Zaczynając od wykorzystania analiz czasu pracy, na podstawie których można w czasie rzeczywistym lepiej planować pracę kierowców, poprzez usystematyzowanie zleceń transportowych, na zaawansowanym raportowaniu czynności i działań kierowcy kończąc – można znacząco podnieść efektywność od strony planowania, rozliczania i poprawiania działań operacyjnych.

Czy dzięki rozwiązaniom telematycznym możemy zaoszczędzić?

Poziom skali oszczędności bardzo mocno zależy od specyfiki danej firmy. Chociaż z pozoru wydaje się, że firmy transportowe działają w podobny sposób, każda z nich ma wypracowany specyficzny model pracy. Znajdujemy przykłady firm, które poprzez wprowadzenie systemu telematycznego GBOX sporo zaoszczędziły. Chodzi o zużycie paliwa, optymalizację i lepsze planowanie tras, ocenę kierowcy w zakresie ekonomicznej jazdy, motywowanie kierowców do oszczędnej jazdy, po czynnik psychologiczny wynikający z posiadania systemu, w którym można na bieżąco online sprawdzić, jak kierowca używa pojazdu i czy robi to w sposób ekonomiczny.

Natomiast przy wykorzystaniu zaawansowanego systemu GBOX Assist pojawia się dużo więcej możliwości, takich jak:

  • oszczędność czasu spedytora na bieżący telefoniczny kontakt z kierowcami
  • szybsza wymiana informacji w firmie pomiędzy osobami zarządzającym flotą
  • wsparcie kierowcy w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowcy
  • ostrzeganie, ale przede wszystkim minimalizowanie kosztownych dla firmy naruszeń czasu pracy
  • redukcja pustych przebiegów i automatyzacja karty drogowej przy współpracy ze wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań TMS
  • automatyzacja czasochłonnych procesów w pracy na linii kierowca – biuro
  • lepsze planowanie i optymalizacja długości tras poprzez mechanizm korytarzy dla nawigacji
  • przyśpieszenie rozliczeń i poprawienie płynności finansowej dzięki szybko dostępnym skanom dokumentów, które kierowca może na bieżąco wykonywać w kabinie pojazdu.

Warto dodać, że system GBOX Assist ma możliwość dostosowania się do pewnych procesów już wypracowanych w firmie (poprzez mechanizm tzw. statusów zaawansowanych), które nie są niczym innym, jak określeniem czynności, jakie wykonuje kierowca, wraz z dodatkowymi pytaniami do niego. Dzięki temu można automatyzować wiele specyficznych procesów zachodzących w firmie, które z reguły są źródłem oszczędności.

Jakie są koszty użytkowania systemu GBOX?

GBOX jest systemem, którego koszty uzależnione są w dużej mierze od wariantu, jakim firma transportowa jest zainteresowana. Począwszy od rodzaju zestawu, zakresu funkcji, dodatkowych opcjonalnych urządzeń, na zaawansowanej telematyce kończąc. Cena systemu jest określana bardzo indywidualnie dla każdego klienta. Dodatkowo całkowity koszt determinuje też zakres wdrożenia, który może obejmować również prace integracyjne, pozwalające połączyć GBOX z zewnętrznym systemem TMS. W celu uzyskania spersonalizowanej oferty zachęcamy do odwiedzenia naszej strony i kontaktu z przedstawicielem, który po przenalizowaniu potrzeb przedstawi najbardziej korzystne warianty usługi.

Skontaktuj się z nami.

Wybierz sposób kontaktu najlepszy dla Ciebie.

    Biuro obsługi klienta