• Polski
  • English
  • 2020.12.31 Piotr Pietrasina

    Dania – poznaj szczegóły rozliczania płacy minimalnej w Danii od 01.01.2021

    Dania jest kolejnym krajem wprowadzającym płace minimalne dla zagranicznych kierowców. Do momentu wejścia w życie Pakietu Mobilności w zakresie delegowania kierowców (luty 2022), płaca minimalna będzie tam obowiązywać jedynie podczas świadczenia przewozów kabotażowych i transportu kombinowanego, nie będzie dotyczyć transportu międzynarodowego.

    Te nowe wymogi były zapowiadane już początkiem 2020 roku, ale stawka płacy minimalnej oraz rejestr zgłoszeniowy zostały opublikowane dopiero w ostatnich dniach grudnia. Z tego powodu, ze względu na krótki czas na dostosowanie się przedsiębiorców do nowych wymogów opublikowany został oficjalny komunikat o 3- miesięcznym okresie przejściowym (od 01.01.2021 do 31.03.2021), w którym służby mają pouczać zamiast stosowania kar fstyr.dk. Poniżej przekazujemy najważniejsze informacje w przyswajalnej formie:

    • Obowiązuje od: 01.01.2021
    • Dotyczy:
      • kabotaż w przewozie rzeczy (tylko pojazdami pow. 3,5 tony)
      • transport kombinowany
      • kabotaż w przewozie osób
    • Stawki godzinowe:
      • kabotaż i transport kombinowany w przewozie rzeczy 163,50 DKK (czyli około 99 zł za godzinę pracy)
      • kabotaż w przewozie osób 163,30 DKK
      • przewozy turystyczne 168,60 DKK Zapowiedziano już pierwszą korektę w/w stawek na marzec 2021.
    • Obowiązki przedsiębiorcy:
      • Zgłoszenie każdej operacji kabotażowej/transportu kombinowanego w formularzu 'Register for Foreign Transport Driving in Denmark' dostępnym na stronie: virk.dk . Formularz dostępny jest w języku duńskim oraz angielskim. W porównaniu do formularzy z innych krajów jego obsługę można określić, jako intuicyjną. Należy jednak wspomnieć, że każdą operację kabotażową należy zgłosić osobno (jednorazowe zgłoszenie max. na 7 dni). System pobiera  dane o firmie na podstawie numeru NIP z europejskiego systemu VIES. Poniżej przykładowy zrzut ekrany ze zgłoszenia:
      • Informacje niezbędne do podania podczas zgłoszenia: dane firmy (nazwa, adres, dane kontaktowe), informacje o rodzaju transportu, numer rejestracyjny, okres zgłoszenia, dane kierowców. Umożliwiono modyfikację zgłoszeń.
      • Obowiązek udokumentowania pracy i płacy (ewidencja, odcinki wypłat, dokumenty przewozowe). Dokumentacja może być przedstawiana w j. duńskim lub angielski wraz z możliwością przedstawienia oryginałów w j. oryginalnym. Może być udostępniana elektronicznie, w rozsądnym czasie po zatrzymaniu pojazdu (nie może to jednak prowadzić do znacznego opóźnienia kontroli).
    • Dokumenty w pojeździe:
      • zgłoszenie – przykładowy wygląd zgłoszenia:
      • umowa o pracę
      • dokumentacja pracy i płacy (Może zostać dostarczona w rozsądnym terminie. Kierowca może skontaktować się z pracodawcą podczas kontroli celem uzyskania brakującej dokumentacji. Czynności te jednak nie mogą powodować znacznego opóźnienia w przeprowadzeniu kontroli.)

    Wszystkie dokumenty mogą być w wersji elektronicznej. Dopuszczalne języki: duński lub angielski.

    Wymogi stosowane przez Danię nie są zaskoczeniem dla firm transportowych, podobne są stosowane od kilku lat w innych krajach. Uciążliwe może być każdorazowe zgłaszanie kierowców. Rozliczenie będzie się odbywało na podobnych zasadach jak w przypadku Holandii czy Włoch, z tą różnicą, że ew. dopłaty będą wyższe ze względu na bardzo wysoką stawkę godzinową wynoszącą niemalże 100 zł. Oprogramowanie 4Trans jest przygotowywane do rozliczenia w/w płacy minimalnej.

    Tagged:

    Ostatnie wpisy

    Facebook