en
2019.02.15 Inelo.pl

Inteligentny tachograf w rękach ekspertów INELO i OCRK

Grupa INELO przystępuje do kolejnego etapu prac nad zaawansowanym oprogramowaniem oraz urządzeniami, służącymi do odczytu i analizy danych z inteligentnych tachografów. Jest to możliwe dzięki wyposażeniu w jedno z pierwszych inteligentnych urządzeń VDO 4.0.

Pierwszy inteligentny tachograf

Tachograf VDO w wersji 4.0 jest pierwszym tachografem nowej generacji, tzw. inteligentnym tachografem, który otrzymał zatwierdzenie typu. Wynika z tego, że może być już montowany w pojazdach poruszających się po drogach publicznych. Kolejnym z producentów inteligentnych tachografów może być firma Stoneridge, która zapowiada już wkrótce produkcję pod swoją marką urządzenia zgodnego z załącznikiem 1C (2016/799/UE)

Obowiązkowo od 15 czerwca

Nowe tachografy będą już niebawem obowiązkowo montowane we wszystkich pojazdach* zarejestrowanych po 15 czerwca 2019 roku. Wspomniana data jest ostateczna i wynika z rozporządzenia 165/2014/UE. Nowe urządzenia będą się pojawiać już wcześniej, ponieważ ich montaż odbywa się w większości podczas produkcji pojazdów. Fabryki już zaczynają wprowadzać do produkowanych pojazdów inteligentne tachografy.

Co wyróżnia nowe inteligentne tachografy?

Najważniejsze zmiany względem tachografów poprzedniej generacji:

    • Wyposażenie inteligentnych tachografów w dwa dodatkowe interfejsy:

– GNSS (opcjonalna antena – nr 2 na grafice) – będzie on przede wszystkim odpowiadał za rejestrację w tachografie położenia/lokalizacji pojazdu podczas rozpoczęcia, zakończenia pracy (przy wpisie kraju rozpoczęcia oraz zakończenia) oraz co 3 godziny jazdy. Moduł będzie również służył jako drugi sygnał ruchu w celu ograniczenia zjawiska manipulacji.
– DSRC (obowiązkowa antena – nr 1 na grafice) – moduł odpowiedzialny za zdalne sczytywanie z tachografu przez służby kontrolne informacji sugerujących manipulacje. Pobrane dane będą służyć wyłącznie do preselekcji podejrzanych pojazdów. Uwaga! Nie oznacza to możliwości zdalnego sczytania przez inspekcje pełnych danych z tachografu i karty kierowcy.

  • Nowe zabezpieczenia tachografów – poprzez np. nowe plomby z numerami wpisywanymi w pamięć tachografu podczas kalibracji, wymienione klucze szyfrujące czy nowy czujnik ruchu (nr 3).
  • Karty nowej generacji: kierowcy, przedsiębiorcy, inspekcyjna oraz warsztatowa– co ważne dotychczasowe karty kierowców, przedsiębiorstw oraz inspekcyjne będą działać z nowymi tachografami. Te karty będą również kompatybilne wstecznie z tachografami poprzedniej generacji.
  • Łatwiejsze połączenie z inteligentnymi systemami transportowymi – możliwość przesyłania na bieżąco najważniejszych informacji z tachografu również poprzez Bluetooth (np. aktualna czynność kierowcy, prędkość, dane z szyny CAN, itp.) do dowolnego systemu w firmie transportowej.

Co zmiana oznacza dla kierowców i przewoźników?

Z pierwszych doświadczeń wynika, że obsługa nowego tachografu dla kierowcy oraz przedsiębiorcy nie będzie sprawiała trudności. Większość używanych na co dzień funkcji nie różni się w obsłudze niczym od dotychczasowo stosowanych urządzeń.

Przedsiębiorcy oraz służby kontrolne muszą się jednak liczyć z wymianą lub aktualizacją urządzeń oraz oprogramowania do pobierania i analizy danych z tachografów. Wzrośnie także koszt kalibracji takiego tachografu m. in. przez zwiększenie ilości sprawdzanych elementów oraz nowe oplombowanie. Najwięcej różnic czeka warsztaty wykonujące obsługę i kalibrację tachografów.

W następnych informacjach będziemy przekazywać kolejne szczegóły związane z wprowadzeniem nowego systemu tachografów cyfrowych wraz z praktycznymi przykładami.

*Wszystkich pojazdach zgodnie z rozporządzeniem 561/2006/WE, głównie pojazdy pow. 3,5t DMC oraz przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób.

Tagged: , ,

Ostatnie wpisy

Facebook